În sfârșit! Acum că am terminat facultatea mă voi putea angaja și voi putea să aplic tot ce am învățat în anii de facultate!” Wake up! Nu, nu așa funcționează. Așază-te bine și hai să-ți povestesc cum s-a petrecut totul pentru mine, poate îți va fi de folos.

Ei bine, într-un final, am reușit să termin facultatea, am continuat și cu un program de masterat, deci domeniul e clar că mă pasionează. Am fost printre cei care s-au implicat în timpul studiilor, singura motivație fiind că la un moment dat, voi fi nevoită să mă descurc de una singură. Super! Cu facultatea am lămurit-o, acum ce facem cu angajatul? Lucrurile nu stau chiar așa pe roze cum se zvonește. Speram și eu ca după finalizarea studiilor, acum că am această hârtie importantă (mhm) la mână, să mă bucur de o ploaie de interviuri. Evident, m-am trezit și eu la realitate când mi-am dat seama că majoritatea companiilor nu angajează dacă nu ai o oarecare experiență în domeniu, fie el chiar internship sau voluntariat. Just, înțeleg și eu acum că stau la birou și-ți scriu articolul de față, însă pe atunci clar nu gândeam așa, din contră. Nu înțelegeam, mă frustram… feel me? După o perioadă în care nu, nu a plouat cu interviuri, ci am aplicat eu la orice însemna job în marketing până am epuizat orice ofertă de pe orice platformă, s-a nimerit să dau de site-ul Departament de Marketing Externalizat. Cât analizăm eu site-ul, vedeam ce proiecte au oamenii ăștia, cât de implicați sunt și… să mai spun? Cât de mult mi-aș fi dorit să lucrez și eu cu ei. Cumva, ambiția, determinarea (și disperarea) de a lucra în domeniu m-au împins să le scriu un mail. Nu mai credeam eu prea mult în “nu riști, nu câștigi”, însă văzusem pe site că fac și internshipuri de marketing. Și uite așa se face că primesc un răspuns, urmat de etapele de selecție. Abia așteptam să ajung la partea asta. Dacă te așteptai să îți povestesc cum am mers la un interviu one to one, cum mi s-au pus câteva întrebări despre mine, despre studii, despre experiență și poate cum am fost testată și cu o întrebare basic de marketing…e ok, pentru că și eu mă așteptam la același lucru și e ok, pentru că ne mai și înșelăm câteodată. Era primul interviu pentru un post adevărat de marketer și emoțiile erau pe măsură. Oamenii, foarte deschiși și prietenoși, au început cu câteva întrebări de acomodare. Până acum totul era relativ în zona de confort. Ei bine, nu m-am acomodat prea mult cu starea asta, pentru că, după întrebările clasice a urmat un duș rece cu teste și situații de marketing, aplicat…asta așa, să mă trezească puțin la realitate. După un scurt șoc, am realizat că da, asta înseamnă interviu și concurs pentru un post, pentru selecția unui om competent. Iar dacă nu era evident, un om competent nu este unul care a memorat toate formulele economice pe timpul anilor trecuți, ci care privește în perspectivă, care analizează și aplică regulile teoretice, în realitate. Mai pe scurt, nimănui nu îi pasa de o diplomă de licență, dacă nu știi să aplici nimic în practică. Materiile studiate pe timpul facultății? Foarte bune dacă intenționezi să folosești o mașină a timpului și să practici marketingul pe vremea casetelor, nu a Internetului. Deși pare amuzant, nu prea e de râs să știi că în secolul 21 înveți despre radiouri, floppy disk și casete. Și totuși, niciun profesor nu a menționat nimic despre SEO, Google Ads, Mailchimp, iar lista poate continua. Adevărul este că, dacă vrei să înțelegi ce înseamnă marketingul, nu prea vei afla de pe băncile facultății. Odată angajată, a trebuit să întâmpin domeniul și să realizez că nu am nici cea mai mică idee ce presupune de fapt. Kotler m-a învățat definiția marketingului și elementele de bază, dar nu mi-a spus niciodată cum să scriu un articol, cum să fac o campanie de Google Ads, cât de complicată e treaba în spatele oricărui site și mai mult decât orice, nu mi-a explicat nici care e rostul fiecăruia.


Acum, dacă tot ne-am împrietenit, hai să-ți povestesc ce înseamnă, de fapt marketingul:

Dacă proiectele de pe timpul facultății se făceau în echipă și toți ne plângeam cât de greu este să dai copy-paste de pe magicul Google, stai să vezi cum e să scrii articole cu privire la domenii despre care nu ai niciun habar, ce înseamnă să faci research și să scrii din propriile sinapse. Primul task primit a fost un articol. Nu părea nimic complicat, mai ales din faptul că am fost dintotdeauna prietenă cu limba română și cu textele. Tot ce trebuia să fac era să scriu despre ce îmi transmiteau câteva poze… Easy, right? Ambiția o aveam, de optimism dădeam pe afară, așa că ce să mai? M-am pus pe treabă. Într-o oră treaba era gata, pregătită de feed-back. Ce pot să zic, rușine nu îmi era de ce scrisesem, dar iată că se întoarce și mica mea creație. Am fost complet desființată, însă cel mai fascinant lucru a fost faptul că eram de acord cu fiecare cuvant din feedback-ul primit. Evident, a trebuit să refac tot, odată ce am realizat că aveam la concurență cu articolul meu compunerile comuniste despre curente literare. Și așa, încet, am învățat care sunt diferențele de scriere, am învățat că fiecare companie are un limbaj propriu, iar că eu sunt un mic purtător ocazional de cuvânt al lor. Lăsând articolele de o parte, hai să-ți dau un exemplu mai comun. De câte ori ai făcut shopping online? E tare interesant cum apar pe lângă produsele preferate ție, unele asemănătoare, nu-i așa? Da, în spate stau creierele marketerilor care și-au dat seama ce urmărești tu de fapt, selectând produsul. Iar dacă tot înțelegem ce gândești și ce-ți dorești, de ce să nu îți oferim mai multe variante, nu-i așa? Și totuși, încă pare totul simplu, până te apuci să încarci fiecare produs în parte, să-i scrii o descriere catchy, să le identifici după un cod și tot așa. Oh, să nu mai vorbim de magicul Google care știe orice. Nu te-ai întrebat niciodată cum de a aflat Google de marca ta preferată de haine și cum, atunci când vrei să arunci o privire peste ce mai e nou, Google știe să îți ofere printre primele căutări ce vrei? Nu e chiar așa magic, în spate sunt aceiași oameni care înțeleg ce cauți și înțeleg ce înseamnă optimizare. Eu am aflat aici despre tot. Nu îți imagina că vei reuși din prima. Nope! Vor fi multe erori, rateuri și frustrări, vei reface tot ce ai lucrat și ai avut impresia că e perfect și nu o vei face doar o dată. Va trebui să te chinui, să accepți că nu ai dreptate, să înveți și să îți dorești să evoluezi.


Asta înseamnă marketer. Și poate am avut un ton cam dramatic, așa că voi relua totul, scurtat. E greu, dar e mega cool! Nu-ți fie teamă

Iată-mă aici, după trei luni în care am crezut că știu marketing, după trei luni în care m-am dat cu capul de pereți când am realizat că nu știu nici măcar o boabă. Iată-mă aici, după trei luni, încă învățând, povestind experiența mea și lucrând cu oameni deschiși la minte…și nu, nu sunt laude, ci caracteristici pe care marketerii sunt obligați să le aibă. Poate te regăsești în ce spun, iar dacă ești interesat de un internship, să știi că încă este ON oferta. Riscă și tu, cine știe?