De la cercei și brățări până la articole de decor și produse de uz casnic, piața produselor handmade e în creștere, iar clienții încep să caute tot mai mult produsele care nu sunt „fabricate la foc automat”. N-ar strica să îți faci cunoscută povestea, să fii primul în mintea lor când se gândesc la handmade, nu?
Timpul petrecut în casă în pandemie i-a făcut pe tot mai mulți să-și caute activități extra. Unii s-au apucat de gătit, alții de sport, iar mulți s-au apucat de produse handmade. Iar cei care s-au apucat de handmade folosesc o abordare destul de simplă: urmăresc tutoriale pe YouTube, fac niște teste și încercări mai puțin reușite, se perfecționează, se descoperă, pentru ca mai apoi să devină mici artiști ai lucrului manual. Și de aici lucrurile devin complicate. Cei mai mulți vând acele produse pe care știu să le facă, fără să privească din perspectiva clienților. Și-așa ajung mulți dintre cei care fac produse lucrate manual să nu se diferențieze. Tocmai din acest motiv, ne-am gândit să-ți sărim în ajutor cu câteva sfaturi care să te ghideze în direcția corectă.
Cuprinsul articolului
1. Cunoaște-ți clienții
Primul pas este să înțelegi cine sunt clienții tai și ce i-ar motiva să-ți aleagă produsele. Publicul diferă în funcție de ce creezi. Dacă te pricepi la modelat lumânări speciale pentru botez, vei încerca să atragi atenția proaspetelor mămici. Dacă îți place să faci aranjamente florale din săpun, poate e o idee bună să îi cauți pe cei care au nevoie de inspirație pentru cadouri, fie de 8 martie, de Crăciun sau Valentine’s day. Pe lângă cei care te vor căuta strict pentru produse, nu strică să îi iei in calcul și pe cei care vor să susțină business-urile mici. Din ce în ce mai multe persoane își îndreaptă atenția către afacerile românești mici, produsele handmade sau cele tradiționale.
2. Începe offline
Înainte să te gândești la strategii complexe de social media și bannere pentru postări pe Facebook, ia în calcul evenimentele de profil la care poți participa, mai ales în preajma Crăciunului sau altor sărbători. Interesează-te din timp ce târguri și expoziții se organizează în zona ta, pregătește câteva produse pe care crezi că le poți prezenta și du-te în offline. Târgurile sunt locurile potrivite unde poți te face remarcat cu produsele tale de către persoanele interesate de obiectele lucrate manual. Care e cel mai mare avantaj? Nu, nu vânzările. Poate ești tentat să crezi că e important cât de mult vinzi acolo, însă contează mai mult câți clienți convingi să te mai caute. Dă-le șansa să te cunoască și convinge-i să te caute când își doresc produse handmade. În plus, la târguri, vizitatorii pot explora în detaliu produsele pe care le produci. Vor putea să simtă calitatea materialelor, imperfecțiunile în execuție și să plece direct cu ele acasă. Și dacă reușești să deschizi un dialog cu ei, afli ce produse le-ar mai plăcea sa cumpere. Îți poți ajusta oferta în funcție de cerințele clienților. Poți afla unde sunt următoarele târguri și evenimente verificând AgendaExpo sau alte site-uri care publică calendarul evenimentelor din România.
3. Alege un nume, un logo și construiește un brand (o identitate)
Afacerea ta are nevoie de un nume, pentru ca oamenii să te identifice cu ușurință. După ce te-au cunoscut, nu vei vrea să te uite. Iar pentru asta, îți recomandăm să îți creezi un nume memorabil și o imagine pe măsură. Odată ce ai ales un nume, poți face rapid și gratuit un logo pe freelogo. Iar dacă vrei mai multă personalitate, intră pe freelancer.com sau Fiver. O agenție de branding sau de marketing te-ar putea ajuta, dar probabil serviciile lor vor fi prea scumpe pentru moment.
5. Ia în considerare un website
Cu puțină răbdare vei putea să-ți faci un website într-un timp destul de scurt. Există destule tutoriale pe YouTube care să te ajute pe parcurs. Câteva sfaturi:- păstrează identitatea brandului și pe sitefolosește imagini mari și atrăgătoare- abordează un stil aspirațional: spune-le cum se vor simți când îți vor folosi produsele- ai grijă la categoriile de produse: încearcă sa le grupezi în funcție de cum le-ar căuta vizitatorii site-ului- păstrează textele scurte – oamenii nu au răbdare să citească paragrafe lungi și obositoare Dacă produsele tale au un nivel mare de personalizare sau se pot face la comandă, e important să îi încurajezi să te contacteze. Așa poți să înțelegi mai bine cum își imaginează ei produsul final pentru a le livra ceva cât mai apropiat de ceea ce își doresc. La sfârșit, încurajează-i să iți lase un review pe site sau pe social media.
6. Începe un blog
Înainte de toate, inspiră-te. Citește câteva bloguri, află cum scriu ceilalți, caută să vezi ce elemente de comunicare folosesc și încearcă să abordezi un stil asemănător. Poate pare că nu te va ajuta la nimic, însă articolele de blog te pot ajuta să atragi public pe site. Află ce caută potențialii clienți pe Google și încearcă să le oferi răspunsuri la întrebări prin articole relevante. Chiar dacă nu au auzit niciodată de tine, odată ajunși pe site e posibil să ajungă și pe paginile cu produse. Și poate le atragi atenția cu ceva.
7. Comunică prin newsletter
E mai ușor să vinzi unui client existent decât să aduci un client nou. Tot ce trebuie să faci este să creezi un cont pe Mailchimp și să stabilești un template pe care să-l folosești în comunicările tale cu clienții. Le poți trimite oferte personalizate, idei de cadouri și îi poți tine la curent cu ofertele de pe site. Poți colecta adresele de email ale clienților care au comandat de pe site într-o baza de date. Plecând de acolo, creezi un cont gratuit de Mailchimp, alegi unul dintre template-urile pe care le ai la dispoziție și începi sa creezi câteva mesaje. Le poți aminti că se aproprie perioada cadourilor, le poți oferi inspirație în lunile în care comenzile scad sau le poți oferi discount-uri pentru viitoarele comenzi.
8. Fă campanii pe Google
Cu un buget minim și puțin efort poți realiza chiar tu Campanii Inteligente pe Google care să îi aducă pe toți iubitorii de produse handmade pe site-ul tău. Te vor ajuta sa vinzi produsele, să monitorizezi conversiile și valoarea lor și poate chiar iți vei face o idee mai clara despre produsele cele mai căutate. Anunțurile vor fi generate automat, în limitele unui buget pe care-l setezi.
9. Nu ignora Youtube
Dacă ai posibilitatea să construiești conținut video, nu ezita. Niște videoclipuri vor completa povestea ta și a produselor tale. Și nici măcar nu e nevoie de foarte multă editare. E posibil să ai un impact neașteptat. Arata comunității tale cum iți meșteșugărești produsele, prezintă-le proiecte anterioare cu care te mândrești sau diferențele dintre produsele tale și cele din magazine – orice crezi ca poate fi interesant. Te va ajuta sa consolidezi imaginea brandului și poate chiar să te impui ca „specialist” sau „trainer” în handmade.
Bonus tips
Poți fi mai ușor de găsit folosindu-te de notorietatea site-urilor de tip marketplace – de ce să nu încerci să listezi produsele pe site-uri precum precum Breslo sau Emag? La final, poți arunca un ochi și pe Pinterest. Odată ce înțelegi cum funcționează, o prezență și aici ar putea să-ți aducă mai multă vizibilitate.
4. Fă-ți cont pe social media
Fă-ți cont și shop pe Facebook sau Instagram. Sunt platforme care pot fi folosite drept portofolii online, unde tu îți prezinți produsele către cei care le-ar putea cumpăra. Social media e o metodă simplă de a atrage public relevant în online și de a-ți prezenta produsele unui număr mare de oameni. Pe lângă prezentarea portofoliului, prin social media poți interacționa cu comunitatea ta. Răspunde-le la mesaje si review-uri, postează produsele noi, inspira-i cu câte o idee de cadou, arătă-le cum pregătești produsele sau orice crezi ca îi va inspira. Și, ocazional, poți organiza concursuri prin care să-i încurajezi să interacționeze cu tine. Și nu uita, poveștile îi impresionează și îi emoționează pe oameni: Susținerea un business mic românesc, how it’s made, povestea ta, povestea din spatele brand-ului. E important să păstrezi o comunicare unitară, să folosești un stil vizual consecvent și să alternezi tipurile de postări ca să nu îți plictisești publicul. Dacă nu te pricepi la design, pentru social media iți poate fi de ajutor Canva.com – e gratuit, intuitiv și te ajută să-ți construiești un look profesional. Dacă ai ajuns până aici, poți încerca să iți adaugi un catalog de produse pe pagina de Facebook sau pe Instagram. Daca reușești, vei putea face câteva campanii simple de promovare care să aducă produsele mai aproape de cei care ar putea fi interesați.