Alegerea unei agenții pentru comunicare este un pas esențial care poate propulsa un small business sau, dimpotrivă, îi poate aduce deservicii semnificative. Cu cine alegi să lucrezi pentru a-ți promova produsele sau serviciile?
Ai nevoie să comunici tradițional sau digital? Te-ar ajuta inițiative de PR, branding, advertising, un influencer care să vorbească despre produsele tale pe YouTube, performance marketing, design de produs, sau like-uri și comentarii pe Social Media? Poate ai nevoie de câte puțin din toate acestea, și cineva care să coordoneze furnizorii, activitățile și implementarea? Cum distingi între agenții de advertising, de marketing, de PR, de digital, și altele? Poate același tip de agenție să comunice eficient pentru un magazin online și pentru o fabrică producătoare de vopseluri alchidice? Alegerea unei agenții de comunicare are o semnificație strategică și trasează direcția comunicării brandului pe toată perioada colaborării. Este important să cunoști cu ce te poate ajuta fiecare din aceste agenții, ce reprezintă serviciile oferite de ele și, nu în ultimul rând, care este ordinea corectă a implementării acestora în afacerea ta. Spre exemplu, dacă ai un startup unde întâmpini dificultăți în a înțelege și implementa decizii legate de preț, produs, distribuție sau promovare, este puțin probabil ca o agenție specializată pe producție video pentru Social Media să îți poată fi de un real ajutor în acest moment. Terminologia complicată, trendurile, insistența oamenilor de vânzări din agenții specializate care promovează specializarea agenției pe care o reprezintă, dar și lipsa de timp a antreprenorilor de a se concentra exclusiv pe promovare și comunicare reprezintă factori generatori de confuzie în lucrul cu diversele agenții existente în piață. Cunoașterea caracteristicilor celor mai populare agenții de marketing și comunicare reprezintă o piesă importantă a busolei antreprenorului - fără aceasta, deserviciile pot fi mai mari decât beneficiile în cazul unei colaborări.
O agenție de publicitate creează și implementează campanii publicitare pentru diferite medii, inclusiv TV, radio, print, outdoor și digital. De obicei, esența unei asemenea agenții o reprezintă un departament creativ puternic, care, pe lângă deja celebrul duo Art Director + Copywriter, include designeri, videografi cu experiență în cinematografie, specialiști în 3D motion, oameni de DTP (Desktop Publishing), media buyers, Client Service și altele. Focusul lor este, în general, „arta comercială” de impact, cu care pot influența direct audiența în sensul achiziției de servicii/produse. Spoturi TV, reclame radio, ad-uri memorabile — acestea sunt, în general, produse din sfera unei agenții de publicitate. Cine nu își amintește de porcușorul albastru de la Antrefrig sau de „ăla negru de respiră greu”, creații comerciale care au rămas proaspete în mentalul colectiv după atâția ani? Momentul selectării unei asemenea agenții de comunicare este plasat într-o perioadă matură a companiei, când deja există un departament de marketing format, direcția strategică este clară, dată fie de antreprenor, fie de un CMO, și există nevoia de promovare creativă pentru un produs/serviciu.
Agenții de relații publice
O agenție de relații publice are în vedere gestionarea relației companiei cu publicul, comunicarea de criză, comunicarea internă, precum și construirea reputației brandului. Spre deosebire de creațiile vizuale de impact, o astfel de agenție emite comunicate de presă, scrie articole, activează comunicarea internă a companiei, întreține comunități sau gestionează crize prin diverse unelte: comunicate de presă, interviuri, colaborări cu experți/influenceri independenți, earned media etc. Agențiile de acest fel au, în general, relații foarte bune cu mass-media, uneori chiar cu jucători financiari și guvernamentali, în funcție de interesele clienților lor, în mare majoritate companii multinaționale. Totuși, indiferent de dimensiune, oricine poate beneficia de un PR de calitate, dacă acesta e bine structurat. Când este posibil să nu funcționeze? Atunci când celelalte elemente ale infrastructurii de marketing nu sunt bine puse la punct – website, canale de Social Media, un departament de marketing, un CMO, un software CRM, metode de analiză și monitorizare, etc. Acestea trebuie să existe, să fie coordonate, să existe o strategie în spatele lor, de asemenea și o execuție. Doar în acest moment poate o activitate de PR să aibă sens și rezultate.
Agenții digitale
O agenție digitală deține și aplică strategii și tactici de marketing digital, cum ar fi SEO, PPC, marketingul pe rețelele sociale, e-mail marketing sau crearea de conținut digital. În general, acest tip de agenție este organizat pentru a răspunde cerințelor clienților din e-commerce și afacerilor 100% digitale. Există totuși situații în care o afacere tradițională se vede nevoită să treacă și în online, din diverse motive – extinderea pieței, vizibilitate și branding, accesibilitate non-stop, reducerea costurilor de operare, scalare și așa mai departe. Într-o asemenea situație, agenția de digital se va ocupa și de afaceri care au un segment de vizibilitate sau de vânzare online.
Case study: un potențial client care dorea o agenție digitală când de fapt avea nevoie de marketing strategic integrat
Am avut o discuție cu un potențial client care avea magazine fizice în care distribuia electronice și dispozitive Smart Home. Deschisese de un an și un magazin online, iar frustrarea sa era că nu are un ROI îndeajuns de mare - înaintase chiar și o cifră la care dorea să ajungă. Am încercat să îi explicăm că în acea nișă de online concurența este extrem de ridicată, mai ales în contextul intrării în piață a unor jucători globali precum Temu. I-am explicat că prezența sa digitală poate să ajute la obiective precum awareness și la fidelizarea clienților din offline, spre exemplu. În paralel, am sugerat dezvoltarea și organizarea infrastructurii de marketing, cu focus pe magazinele fizice. Iată un caz în care competențele unei agenții exclusiv digitale ar fi ajutat poate doar marginal la creșterea business-ului. În situația în care activitatea ta se desfășoară preponderent în offline, dar ai și un segment digital, este indicat să colaborezi cu o agenție de marketing integrat care înțelege ambele aspecte ale afacerii și le poate îmbunătăți în mod complementar.
Agenții de branding
Agențiile de branding se concentrează pe dezvoltarea și gestionarea identității de brand, inclusiv design de logo, branding vizual, strategii de poziționare și tone of voice. Aceste elemente și nu numai se regăsesc în manuale de brand detaliate, care stabilesc în mod clar atât aspectul brandului, cât și comunicarea sa cu publicul țintă. Obiectivul final este să creeze o identitate memorabilă care să poziționeze marca în mintea consumatorilor. Așadar, agenția de brand are următoarele output-uri:
Identitatea mărcii, deși este cel mai „popular” rezultat al muncii unei agenții de branding, se sprijină și în același timp este generată de partea strategică, fără aceasta neștiind ce, cum și cui să comunice promisiunea mărcii. O agenție de brand își poate flexa mușchiul creativ pentru a intra și pe teritorii de obicei ocupate de agențiile de advertising.
Agenții de marketing integrat
Acestea oferă o gamă completă de servicii de marketing și comunicare, combinând mai multe discipline pentru a crea campanii multi-channel. Gestionând toate aspectele legate de marketing, agenția se asigură că mesajul este coerent în toate mediile de comunicare,, inclusiv offline, pentru a maximiza impactul campaniilor și a asigura un randament optim al investițiilor. Deși nu deține un tonus creativ comparabil cu cel al agențiilor specializate, de advertising sau de branding, o agenție de marketing integrat aduce rezultate prin aplicarea principiilor de bază ale marketingului și prin rafinarea coordonării tuturor activităților. Mai mult, o agenție de marketing integrat are ca prioritate gândirea strategică, în timp ce agențiile hiper specializate creative pun accent pe rezultatul creativ. O agenție de marketing integrat va evalua întâi aspecte legate de preț, produs, promovare și distribuție — chiar va audita business-ul dacă simte că există probleme sistemice a căror cauză este necunoscută. Odată rezolvate, va aborda și alte aspecte ale comunicării. De fapt, foarte multe agenții specializate pot fi contractate punctual de către o agenție integrativă pentru proiecte creative a căror necesitate este determinată strategic. De aceea, este puțin probabil ca o companie mică sau mijlocie să acceseze direct și recurent serviciile unor agenții specializate — acestea sunt contractate punctual, la cererea unui Marketing Manager, a unui CMO sau a unui departament de marketing externalizat, dacă este cazul. Există atât agenții de marketing care operează exclusiv în sfera digitală, acoperind toate aspectele marketingului online, cât și agenții de marketing integrat, care combină atât mediul online, cât și cel tradițional. În cazul celor din prima categorie, acestea se concentrează pe campanii digitale, cum ar fi SEO, publicitate pe rețele sociale și marketing prin e-mail. În schimb, agențiile integrate acoperă și aspecte ale marketingului tradițional, precum marketingul direct, trade marketing, activități de PR, promovarea în magazine, publicitatea tipărită și outdoor, oferind astfel o gamă completă de servicii. Pentru unele agenții integrate, online-ul reprezintă doar un segment. Spre exemplu, o agenție care are drept clienți companii tehnice, B2B, nu va activa predominant în digital, deși există un segment online pe care îl au în grijă. Este mai probabil ca vor participa la târguri de profil, vor crea materiale de vânzări și vor avea activități de PR. În online, este posibil să susțină activitatea de vânzare cu un mix de vizibilitate organică, PR și ad-uri plătite, uneori chiar și ghostwriting și activități de Social Media Management pentru executivi de sales.
Sprijin de la un Strateg de Marketing pentru clarificarea direcției strategice?
Ai nevoie de un CMO (Chief Marketing Officer) cu viziune strategică care să clarifice direcția în care se îndreaptă compania? Consultanță pe teme de repoziționare, consolidare, creștere și altele. Haide să vorbim!
Apariția agențiilor specializate în comunicarea pe platforme sociale — Tik Tok, Telegram, Youtube, LinkedIn, Twitter, Instagram
Agențiile specializate pe aceste platforme au apărut din nevoia de a targeta milioane sau sute de milioane de utilizatori prezenți pe acestea. Dacă publicul tău este prezent în număr mare pe aceste platforme, poate avea sens să apelezi punctual la o asemenea agenție hiper specializată. Acestea cunosc foarte bine particularitățile fiecărei platforme, pot produce conținut personalizat, strategii de engagement, dar și colaborări cu influenceri pentru a atrage publicul țintă. În general, percepția este că „trebuie” să fii prezent pe o rețea socială. Cum altfel poți ajunge la audiența ta? Într-adevăr, este la modă să fii prezent cu execuții cool pe platforme în vogă, cum e Tik Tok. Dar există riscul să uiți că ai alte priorități și să consideri agenția de Tik Tok ca fiind agenția de marketing pentru toate activitățile tale. Pe de altă parte, nu toate audiențele pot fi găsite pe platforme sociale, chiar dacă cifrele acestora legate de utilizatori sunt de cele mai multe ori spectaculoase.
Agenții de lead generation
O agenție de lead generation este specializată în atragerea de potențiali clienți pentru alte afaceri. Acest tip de agenție produce lead-uri care pot fi convertite în clienți plătitori, prin diverse mijloace, fiind concentrată pe strategii de atragere și captare a lead-urilor, pe optimizarea proceselor de conversie și pe menținerea unui flux constant de noi clienți plătitori. În general, lead-urile sunt convertite online, de unde și uneltele specifice unei agenții de lead gen - campanii de publicitate digitală, email marketing, SEO, formulare și landing pages, uneori chiar și marketing de conținut. În ultima perioadă, hype-ul din jurul Social Selling a determinat adăugarea acestui serviciu pe lista agențiilor de lead generation. O agenție de lead generation poate intra în joc atunci când o companie dorește să scaleze agresiv și are nevoie de clienți noi, când echipa de sales experimentează un burnout sau se află în restructurare, dar și când intrarea într-o piață nouă ridică diverse bariere în calea activităților de vânzări. Pentru a înțelege mai bine rolul unei agenții de lead generation în colaborarea cu o companie tehnică, B2B, îți recomandă articolul "Marketing pentru B2B: particularități și soluții de organizare".
Agenții de Social Selling
O agenție de social selling se specializează în utilizarea platformelor sociale pentru a stabili interacțiuni și mai apoi relații cu potențiali clienți, pentru a putea influența decizii de vânzare și a crește vânzările prin strategii și tactici de Social Selling. Scopul este acela de a utiliza tactici de vânzare directă în cadrul interacțiunilor sociale, astfel că oportunitățile de vânzare să apară în mod autentic. Agențiile de Social Selling acționează în online cu diverse tactici, strategia de ansamblu având în vedere vânzarea non-agresivă. Relațiile personale, autentice, abordările personalizate, oferirea de informații utile, reprezintă aspecte esențiale în Social Selling. Apariția acestui tip de agenție vine ca un răspuns la ineficiența strategiilor clasice de cold calling, cold emailing și, în general, tipul de vânzare agresivă care nu mai dă rezultatele așteptate în prezent. Lead-urile evită abordările directe și reci, preferând să tatoneze terenul, să evalueze multiple opțiuni și să aleagă din proprie inițiativă. Pentru că presupune o abordare specială și relativ delicată, competențele agenției de social selling nu pot fi replicate ușor de către departamentul de vânzări. Prin urmare, poate fi contractată pentru a susține eforturile celor de la vânzări, mai ales dacă aceștia sunt „de modă veche”. De asemenea, dacă publicul țintă al companiei este preponderent în social media, poate avea sens ca toată activitatea de vânzări să fie externalizată către o agenție de social selling, poate sub coordonarea unui Director de Vânzări intern.
Alte tipuri de agenții
Alte tipuri de colaboratori externi
Pentru o selecție clară și în cunoștință de cauză a unei agenții partenere, trebuie să mai afli și în ce moment este cel mai indicat să apelezi la ele. Există trei categorii de necesități care pot fi luate în considerare pentru o viitoare colaborare: nevoile de business actuale, stadiul de dezvoltare al afacerii și obiectivele specifice de marketing. Cunoașterea acestora poate facilita luarea unei decizii corecte în ce privește agenția de comunicare potrivită pentru nevoile companiei.
Marketingul îți dă bătăi de cap?
Noi ne-am avântat, am învățat și am exersat cam tot ce ține de marketing, online și offline, pentru ca tu să ai pe cine să te bazezi atunci când ai nevoie de ajutor. Te poți ocupa de dezvoltarea business-ului, în timp ce noi ne ocupăm de marketing 😉
Care sunt cele mai populare tipuri de agenții în 2025?
Agenții de publicitate