Prima întrebare la care va trebui să răspunzi în calitate de antreprenor este: cum e cel mai bine să te organizezi? Cei mai mulți antreprenori consideră că dacă au angajat un asistent marketing care știe puțin design și a mai postat pe Facebook înseamnă că au depășit momentul cel mai dificil. Îl pun într-un birou, îi dau un catalog de produse, îi explică cum să introducă produsele pe site și gata – s-a rezolvat problema marketingului. Nu e chiar așa.
Când te gândești la marketingul firmei tale, trebuie să ai mereu în vedere trei niveluri distincte în organizare și să le iei pe toate în calcul: strategie, coordonare și execuție. Partea de strategie este cea care dă direcția generală a firmei și implicit a departamentului de marketing. Fără ea, marketingul va fi ca o arbaletă fără săgeată: frumos, dar inutil. Cum ne organizăm? Ce piețe abordăm? Ce produse noi aducem anul acesta? Care este filosofia noastră de business? Și multe altele. Sunt întrebări complexe și nu e de mirare că o parte din strategia de marketing va fi mereu în sarcina CEO-ului sau antreprenorului, indiferent cât de mare este compania. Și, foarte important, pentru că cei mai mulți antreprenori au strategia în sânge (fără ea nu ar exista business-ul), tocmai pentru că este un reflex natural, ei tind de multe ori să uite de ea atunci când plănuiesc reorganizarea departamentului de marketing.
Această confuzie este mai evidentă atunci când, după ani de zile în care antreprenorul a făcut singur marketingul firmei, angajează pe cineva pentru marketing. Așteptările antreprenorului sunt ca persoana respectivă să preia cât mai repede întreg efortul de marketing, ceea ce este aproape imposibil. Așteptarea unui om bun de marketing, oricât de bun, este să primească direcție strategică la început. În consecință, pentru antreprenor este posibil ca angajarea unui om de marketing să pună mai degrabă presiune suplimentară în loc să reducă din probleme, cel puțin pe termen mediu: în plus față de stabilirea direcției strategice va trebui să o structureze și să o comunice noii echipe. Coordonarea, pe de altă parte, are un obiectiv diferit de strategie, chiar dacă uneori este făcută de aceeași persoană: este efortul depus pentru menținerea direcției stabilite prin strategie și păstrarea consecvenței de comunicare. Mai departe, pentru a defini relația dintre coordonare și execuție: dacă ai doar coordonare (poți fi chiar tu coordonator / sau un brand manager angajat), atunci respectivul coordonator va trebui să și implementeze, ceea ce este posibil doar dacă sunt puține acțiuni planificate. Va fi foarte dificil să implementezi toate ideile din strategia de marketing. Se poate, dar numai în anumite situații. Pe de altă parte, dacă ai doar execuție (angajați, freelanceri, agenții specializate), vei avea potențial de acțiune, dar cu riscul de a risipi resurse în direcții ineficiente și va fi foarte dificil să susții o imagine consecventă. Va fi scump și ineficient.

Întârziere = Ședințe de planificare și idei fără rezultate concrete;
Care e cea mai bună soluție de organizare pentru afacerea ta?
Vrei să formezi un departament de marketing și nu găsești oameni sau nu știi cum să îi selectezi? Ai nevoie de un suflu nou pentru echipa existentă? Strategia de marketing de până acum nu mai dă rezultate? Ai încercat diverse abordări de marketing și nu ai găsit încă o soluție? Nu putem promite minuni, dar te putem ajuta cu o opinie.
Am identificat 3 situații posibile pentru a gestiona cât mai eficient activitatea de marketing: