Dacă ai un business, nu e deloc neobișnuit să întâmpini dificultăți în a înțelege de ce acțiunile de promovare nu aduc rezultatele le care te așteptai. Scăderea vânzărilor, creșterea costurilor publicitare și campaniile care nu convertesc sunt probleme mai uzuale decât ai crede.
Uneori ajungi să faci eforturi foarte mari pentru rezultate îndoielnice. Poate ai încercat deja să lucrezi cu mai multe agenții sau ai angajat oameni noi de vânzări, dar fără rezultate. Poate ai investit în diverse platforme și tehnologii de marketing, fără un impact semnificativ asupra performanței. Te-ai întrebat vreodată de ce eforturile tale nu produc rezultatele dorite? Sau de ce concurenții tăi par să prospere în timp ce afacerea ta stagnează? De multe ori este o idee bună să te uiți dincolo de acțiuni sau canale de promovare, către strategia de business. Aici intervine auditul de marketing – instrumentul care identifică probleme, scoate la suprafață oportunitățile mai greu de observat și oferă soluții gata de implementat în strategia ta de business. Cum funcționează un audit de marketing și ce oportunități îți oferă? Cum îți poate oferi un astfel de audit o perspectivă nouă asupra optimizării resurselor și creșterii afacerii?
Cuprinsul articolului
- Scopul, etapele și importanța unui audit pentru businessul tău
- Audit de marketing vs. Audit de marketing digital
- O primă structură de audit de marketing
- Exemplu de structură pentru un audit de marketing
- Impactul unui audit de marketing – povești de succes
- Cât durează un audit de marketing?
- Câteva concluzii la care am ajuns după procesul de audit de-a lungul timpului
Un audit de marketing eficient și bine întemeiat implică o analiză amănunțită a întregului business, nu doar a canalelor de promovare pe care le folosești. De ce este important? Pentru că, de multe ori, problemele se pot ascunde în detalii ușor de omis sau subestimate. O analiză completă trebuie să reprezinte oglinda acțiunilor businessului tău, indiferent de domeniul de activitate: produs, preț, distribuție, promovare.
Ai nevoie de ajutor să identifici problemele de business?
O echipă experimentată de marketing, implicată de ani buni în business-uri online și offline pe diverse domenii de activitate ar putea fi un partener valoros. În plus, de la strategie până la implementare și execuție, putem gestiona toate procesele de marketing pentru afacerea ta.
Audit de marketing vs. Audit de marketing digital
Pentru început, să evităm o posibilă confuzie: auditul de marketing digital nu e același lucru cu un audit de marketing. Un audit de marketing oferă o privire de ansamblu, care acoperă toate subtilitățile proceselor de dezvoltare a produsului, vânzare și promovare. Poate include elemente digitale, dar cuprinde mult mai mult decât analizele strategiilor de publicitate online. Pentru a identifica problemele din substraturile afacerii, este esențial să privim mult mai în detaliu, de la dezvoltarea și lansarea unui produs nou (cum se poziționează acesta și cum răspunde cerințelor pieței) până la analiza pieței, a canalelor de distribuție și, ulterior, a eforturilor de marketing și promovare. Astfel credem că putem atinge o evaluare holistică a performanței afacerii, identificând atât punctele forte, cât și zonele care necesită îmbunătățiri pentru a atinge obiectivele de creștere și succes. În contrast, un audit de marketing digital este fantastic pentru zona de e-commerce, dar poate rata oportunități generale de business. Se concentrează exclusiv pe canalele online, precum website, SEO, PPC, social media și email marketing. Auditul digital poate cuprinde evaluarea performanței site-ului prin tot ceea ce înseamnă SEO, analizarea eficienței campaniilor PPC, monitorizarea prezenței pe rețelele sociale și a campaniilor de email marketing. De asemenea, implică analiza experienței utilizatorului (UX) pe site, CRO (îmbunătățirea ratelor de conversie) și utilizarea instrumentelor analitice pentru a înțelege comportamentul utilizatorilor și performanța generală a site-ului.
O primă structură de audit de marketing
Problema cu limitarea la digital sau cu separarea celor două lumi (online/offline) este că pierdem imaginea de ansamblu. De multe ori promovarea online este ineficientă pentru că a apărut un concurent mai puternic, nu pentru că nu e bine setată campania. De asemenea, privite împreună, digital + tradițional deschid sinergii și oportunități complet noi. Atât canalele online, cât și cele offline contribuie simultan la atingerea obiectivelor businessului, de aceea ele trebuie analizate concomitent, în contextul pieței și al strategiei de business:
Exemplu de structură pentru un audit de marketing
Fiecare audit este unic și oferă recomandări personalizate adaptate provocărilor din spatele fiecărui business. Mai jos exemplificam o structura posibila, pe care am utilizat-o in mai multe situatii in trecut:
Recomandările rezultate din audit pot include ajustări ale tacticilor de marketing, implementarea de noi acțiuni sau identificarea zonelor cheie în care să îți concentrezi eforturile. Auditul ar trebui să ofere o viziune strategică, dar și un plan care să contureze pașii necesari pentru implementarea recomandărilor, asigurând o abordare structurată pentru atingerea obiectivelor de business.
Impactul unui audit de marketing - povești de succes
Un audit de marketing este realizat de profesioniști cu experiență vastă în multiple industrii. Această înțelegere profundă a provocărilor și oportunităților specifice din diverse domenii permite auditorilor să ofere clienților informații valoroase, dificil de observat din mijlocul efortului operațional. În ultimii 20 de ani, de când ne luptăm de la egal la egal cu provocările din marketing, am reușit să ajutăm mai mulți clienți să identifice și să depășească problemele businessului lor, unele dintre ele adânc înrădăcinate în structura companiei.
Cât durează un audit de marketing?
Durata unui audit de marketing poate varia în funcție de complexitatea și dimensiunea afacerii. În medie, un audit complet durează între 2 și 3 luni, dar un audit mai simplu pentru o firmă mică poate fi finalizat în aproximativ o lună. Acest interval minim este necesar pentru a aduna și procesa informațiile din piață, precum și pentru a permite echipei să înțeleagă pe deplin businessul. Pentru firmele medii sau mari, care operează pe segmente multiple de piață și au o structură complexă de distribuție, durata auditului poate ajunge până la 6 luni. În astfel de cazuri, auditul poate fi împărțit pe segmente, pentru a distribui efortul în mai multe sprinturi succesive, asigurând o analiză detaliată și cuprinzătoare. În situațiile în care concluziile sunt urgente, durata auditului poate fi scurtată. Cu toate acestea, există riscul ca unele concluzii să se bazeze mai mult pe intuiție decât pe date concrete, ceea ce poate duce la o înțelegere superficială a fenomenelor analizate. Este important să fie acordat suficient timp pentru a asigura acuratețea și relevanța concluziilor, chiar și în situații de urgență.
Câteva concluzii la care am ajuns de-a lungul timpului după procesul de audit
Un audit de marketing poate scoate la iveală oportunități neexploatate și zone de îmbunătățire pe care poate nu le-ai luat în considerare. Prin identificarea lor, poți descoperi noi direcții de optimizare și creștere:
Optimizarea strategiilor de marketing poate duce la o alocare mai eficientă a resurselor, reducerea costurilor și creșterea ROI-ului (Return on Investment). Beneficiile pe termen lung ale unei abordări de marketing mai eficiente sunt considerabile.
Dar cum poate cunoaște un consultant extern afacerea mai bine decât oamenii din interior? Secretul este colaborarea dintre cele două echipe. Auditul de marketing nu este un proces extern firmei, chiar dacă este condus de multe ori de oameni din exterior. Și am avut succes de fiecare dată când echipa clientului a lucrat îndeaproape cu echipa noastră, armonizând concluziile teoretice cu experiența reală din piață. Afacerile au înregistrat astfel creșteri semnificative ale vânzărilor și o optimizare costurilor, urmând două direcții: însușirea concluziilor auditului și urmărirea implementării recomandărilor strategice și tactice.
Simți că ai nevoie de ajutor?
E important să integrezi tacticile online și promovarea digitală cu activitatea offline. O echipă de marketing cu experiență îți poate oferi o viziune de marketing și business pe care poate nu ai avut-o până acum.
Scopul, etapele și importanța unui audit pentru businessul tău