Te-ai întrebat vreodată de ce trebuie să bifezi o căsuță cu ”nu sunt robot” și care este scopul ei? Dacă da, continuă să citești articolul pentru a înțelege de ce trebuie să îți pierzi câteva secunde pentru a demonstra că ești om.
Cu siguranță te-ai lovit de multe ori de situația în care, încercând să intri pe un site, a trebuit mai întâi să recunoști niște cifre, litere sau imagini. Acesta e un CAPTCHA, un program de protecție cu nume simandicos și care poate fi destul de enervant, mai ales atunci când te oprește din a accesa pagina dorită.
1. Pentru început, ce înseamnă CAPTCHA?
Probabil te-ai întrebat de unde vine denumirea de CAPTCHA. Ei bine, CAPTCHA vine de la Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Tradus în limba română, ar fi „test Turing complet automat pentru a deosebi oamenii de computere”. Dar ce este un test Turing și de ce și-ar bate cineva capul să deosebească oamenii de computere, atunci când accesează un site?
2. Testul Turing
Atunci când iei legătura cu departamentul de suport de la Amazon, îți răspunde un om sau un robot? Este un program automat sau poți să te bazezi pe empatia unei persoane reale pentru a comunica și a cere ajutor? Ai încredere mai mare în deciziile unui om sau ale unui sistem automat? Ei bine, în contextul în care computerele devin din ce în ce mai inteligente, specialiștii în inteligență artificială au simțit nevoia unui test care să poată diferenția oamenii de sisteme automate. Așa a apărut testul Turing, care a fost propus prima oară de matematicianul britanic Alan Turing în 1950. În zilele noastre, găsești forme ale testului Turing peste tot online, fie sub forma unei căsuțe pe care trebuie să o bifezi cu ”nu sunt robot”, un cod format din cifre, litere sau combinații ale acestora sau alegerea unor imagini.
4. De unde vine reCAPTCHA?
”re”-ul este doar o variantă îmbunatățită, dezvoltată și utilizată de Google. În urma multor cercetări și cu ajutorul evoluției inteligenței artificiale (robotii “buni” țin la distanță roboții “răi”), Google a reușit să creeze niște sisteme CAPTCHA care nu numai că sunt mai ușor de utilizat (doar o bifă sau chiar un sistem invizibil), dar se și adaptează dinamic pe măsură ce evoluează roboții pe care vrem să îi ținem la distanță.
5. Avantaje vs Dezavantaje
Ca orice alt lucru, reCAPTCHA vine cu avantaje și dezavantaje. Am clarificat deja că punctul forte este securitatea, protejând pagina de înregistrări false ale utilizatorilor, spam și fraudă. În plus, este gratuit și foarte ușor de implementat. Cu toate acestea, reCAPTCHA vine cu câteva dezavantaje notabile:
Ai nevoie de un marketing eficient?
De la strategia inițială până la promovare și branding - te ajutăm cu orice ai nevoie. Și nu scăpăm din vedere micile detalii de securitate care pot influența funcționarea viitorului tău website.
3. De ce ar avea nevoie un site să deosebească oamenii de roboți?
Pe scurt, acest sistem de securitate protejează administratorii paginilor de spam. Spam-ul este un comentariu, o postare sau un mesaj nesolicitat ce vine de obicei din partea unui robot, de obicei cu un text irelevant sau un link nedorit (inclusiv încercări de hacking sau phishing). În cel mai bun caz, un astfel de mesaj este enervant și îți irosește timpul degeaba. În cel mai rău caz, îți poate compromite securitatea computerului sau telefonului, poți pierde informații sau poate da altora acces la informațiile tale. Pe lângă clasicul spam, ar mai fi și alte motive importante care trebuie menționate:
Performanța sistemului informatic. Un sistem asaltat de “roboți” poate fi încetinit, ceea ce îi afectează pe vizitatorii reali. Securitatea accesului cu user și parola. Un sistem CAPTCHA poate împiedica, pe lângă alte măsuri complementare, atacuri informatice de tip “brute force”. Evitarea risipei bugetului de marketing. Da, unele companii au creat roboți special pentru a da click pe campaniile de marketing digital ale concurenței, pentru a le irosi bugetul de online advertising.