Sunt voci care spun că marketingul înseamnă vânzare. Altele că este vorba de postări pe Facebook, Instagram și TikTok. Altele care susțin că marketing-ul nu e PR. Și că brandingul nu e marketing. Deci – ce este și ce nu este marketingul?
Marketingul este un concept complex, greu de explicat în câteva cuvinte. Părintele marketingului modern, Philip Kotler, a vorbit într-un interviu despre câteva aspecte înțelese greșit ale marketingului, iar răspunsurile lui descriu foarte bine ce facem și noi la Departament Marketing Externalizat. Le-am sintetizat mai jos:
Așadar, ce este marketingul?
Marketingul este un proces complexPornind de la identificarea pieței țintă și continuând cu dezvoltarea produsului sau a serviciului, atragerea clienților, fidelizarea acestora față de brand și finalizarea unei comenzi, omul de marketing va fi prezent în fiecare etapă de implementare și dezvoltare a business-ului. Munca unui marketer are la bază un set de concepte specificeCele mai importante concepte din marketing sunt: segmentare, targetare, poziționare, identificarea nevoilor, dorințelor și cererii, campanii de marketing, brand, valoare și satisfacție client, tranzacție, relații și rețele sociale (nu doar online), canale de marketing și de distribuție, concurența, mediul de marketing, programe de marketing. Marketingul este despre oameniPsihologia și înțelegerea consumatorilor joacă un rol important în munca unui marketer. Acesta folosește instrumentele ce le are la îndemână pentru a evalua nevoile și dorințele care apar în mod constant. Analizele de piață, crearea unor customer personas și evaluările constante îi oferă perspective largi asupra pieței. Marketingul este despre nevoile consumatorilorUnul dintre rolurile marketingului este de a sesiza dorințele neîmplinite ale consumatorilor, înainte ca aceștia să le conștientizeze, și să creeze soluții pentru această piață. De cele mai multe ori, oamenii nu realizează de ce au nevoie până când nu apare un produs sau serviciu care să le ușureze viața. Nevoia naște oportunități, oportunitățile nasc soluții, iar soluțiile creează cerere. Deci, cum ar putea marketingul să fie doar despre produse și nu despre oameni? Marketingul este știință și artă deopotrivăMarketingul este știință, îndemânare, creativitate, explorare și desigur, muncă. Părțile analitice sunt îmbinate cu cele creative pentru a livra rezultate eficiente. Marketerii se folosesc de research, analize și testarea de ipoteze pentru a modera și dirija o afacere. Pentru a susține aceste instrumente, este nevoie de creativitate, viziune, perspectivă și înțelegere. Marketingul e o investiție bunăUn marketing eficient va aduce mai multe venituri unei afaceri, nu o va seca de resurse. Mulți antreprenori văd marketingul drept prima componentă a unei afaceri pe care o pot înlătura în cazul unor reduceri de buget. Unul dintre rolurile echipei de marketing este atragerea de noi clienți și penetrarea unor piețe noi. Așadar, marketingul ineficient este cel care reprezintă o gaură în bugetul afacerii, nu departamentul în sine.
Dar ce nu este marketingul?
Marketingul nu este doar o soluție pentru produse care nu se vândDeseori marketingul este înțeles greșit în cercurile de afaceri și în mintea publicului. Companiile cred că marketingul există pentru a sprijini producția, pentru a scăpa de stocuri. Realitatea e tocmai invers: producția există pentru a sprijini marketingul. Compania își poate externaliza întotdeauna producția. Producția, achizițiile, cercetarea și dezvoltarea, finanțele și celelalte funcții ale companiei există pentru a sprijini activitatea companiei pe piața clienților. Rolul marketingul este mai degrabă de a sesiza nevoile sau dorințele neîmplinite ale consumatorilor și de a ghida afacerea spre inovație. Creează o strategie, găsește un diferențiator față de concurență și astfel se generează o nouă oportunitate pentru business. Marketingul nu este doar promovare sau doar advertisingÎn viziunea multor firme, departamentul de marketing joacă un rol important doar după ce produsul a fost lansat și toate eforturile marketerilor trebuie să se concentreze spre promovare și vânzare. Însă cum poți genera venituri sustenabile atunci când produsul tău nu este inovator sau valoros pentru piața țintă? Marketingul nu înseamnă vânzăriÎntre cele două departamente s-a pus semnul egal cu mult timp în urmă, însă acestea se află mai degrabă în opoziție. Vânzările sunt o modalitate prin care produsele sau serviciile tale ajung la oameni în schimbul unei sume de bani. Marketingul reprezintă munca din spate, în urma căreia produsul vândut a trecut printr-un întreg proces de cercetare, dezvoltare, de stabilire a prețului adecvat, distribuție și recunoaștere pe piață. Vânzarea încearcă să găsească un client. Marketingul este arta de a crea valoare pentru acel client. Când e bine făcut, marketingul ajută clienții să beneficieze cu adevărat de pe urma produsului sau serviciului vândut, iar munca de marketing începe mult înaintea vânzării și chiar înaintea produsului. Și continuă mult după vânzare.
În concluzie
Nu există business fără marketing. Fie că este recunoscută ca atare sau nu, filosofia de marketing este ceea ce face o afacere să funcționeze. De multe ori, fără a avea o bază științifică, cei care pun bazele unei afaceri se gândesc la clienți, produse, servicii, preț, distribuție și promovare. Fac marketing fără să știe. Iar un marketing bun nu poate fi separat de business, este implicat în toate departamentele și toate procesele afacerii. Tot ce înseamnă cercetare de piață și de concurență, dezvoltare de produse sau servicii (inclusiv identitate vizuală sau verbală), livrarea produselor și serviciilor, comunicarea cu clienții (de la oamenii care răspund la telefon până la website, social media, PR sau advertising), crearea de campanii sociale sau de promovare – toate sunt, de fapt, marketing.
Marketingul îți dă bătăi de cap?
Noi ne-am avântat, am învățat și am exersat cam tot ce ține de marketing, online și offline, pentru ca tu să ai pe cine să te bazezi atunci când ai nevoie de ajutor. Te poți ocupa de dezvoltarea business-ului, în timp ce noi ne ocupăm de marketing 😉