Codul de tracking este un fragment de cod (snippet) care se inserează în HTML-ul unei pagini web și care permite urmărirea acțiunilor ce au loc pe site-ul tău.
De cele mai multe ori, codul de tracking este folosit pentru a urmări comportamentul utilizatorilor pe site sau pentru a evalua eficiența campaniilor de promovare, dar aduce cu sine niște probleme de confidențialitate și protejare a datelor personale la care trebuie să fii atent.

Cum funcționează codul de tracking?
Codul de tracking poate fi implementat atât la nivel de pagină web, cât și la nivel de formular de contact sau coș de cumpărături. Pentru platforme CMS (cum ar fi WordPress), de obicei nu ai nevoie de cunoștințe tehnice de implementare – se poate rezolva relativ simplu, cu un plugin. Pe scurt, codul de tracking preia date despre utilizatorii site-ului și acțiunile acestora și le trimite către o platformă care le prelucrează și le pune în valoare. Google Analytics este una din cele mai cunoscute astfel de platforme, dar Google nu e nici de departe singurul. Toate platformele de social media care oferă și servicii de analytics și advertising, alături de platformele care oferă servicii de optimizare a site-urile – toți au coduri de tracking care se pot instala pe site: LinkedIn, Facebook, Hotjar și multe altele.
Ce informații îți poate oferi un tracking code?
Conectarea site-ului tău cu platformele de mai sus te ajută să observi ce fac utilizatorii tăi pe site: cine sunt, cum au ajuns aici, cum utilizează site-ul. Asta te ajută, de exemplu, să verifici eficiența campaniilor de promovare online: ce fac pe site-ul tău după ce au răspuns unui ad – cum ar fi completarea unui formular de contact, abonarea la newsletter sau finalizarea unei comenzi. În funcție de ce consideri că este relevant pentru afacerea ta (obiective), acțiunile finalizate ale vizitatorilor pe site se numesc conversii. Mai structurat, platformele utilizează datele venite prin codul de tracking pentru:

Cum rămâne cu datele personale?
Problema principală a codului de tracking este colectarea informațiilor personale, care pentru unii utilizatori pot fi considerate sensibile. Așadar, este important să le ceri acordul când ajung pe site. Informațiile de tipul: IP, momentul accesării website-ului, sex sau vârstă sunt destul de ușor de identificat, la fel și adresa de mail sau numărul de telefon. În plus, marile platforme de analytics și advertising cumulează informații de la milioane de site-uri – reușind astfel să facă profile avansate ale fiecărei persoane care navighează pe Internet. Inclusiv tu, care citești acest articol. Utilizatorii din mediul online au devenit tot mai atenți în ceea ce privește furnizarea datelor personale pe Internet. Transparența, consimțământul utilizării modulelor de tracking și cookies sau folosirea informațiilor în parametrii GDPR sunt câteva aspecte de care trebuie să ții cont în momentul în care oamenii iau contact cu brandul tău. Pentru întărirea relației cu utilizatorii tăi și câștigarea încrederii acestora, este important să îi faci să se simtă în siguranță pe site. Asigură-te că respecți termenii și condițiile generale în ceea ce privește protecția datelor personale, că îi înștiințezi și că le ceri acordul asupra acestor aspecte.
Marketingul digital îți dă bătăi de cap?
Știm că poate să pară un univers paralel. Noi ne-am avântat și am învățat tot ce ține de marketing digital pentru ca tu să te poți ocupa de dezvoltarea business-ului în timp ce noi ne ocupăm de marketing 😉
De ce este important un cod de tracking?
Iată câteva întrebări la care e foarte dificil să răspunzi fără un cod de tracking și o platformă de Analytics: Câți oameni au dus la bun sfârșit o comandă? De unde provin acești oameni? Cine sunt acești oameni, ce caracteristici demografice au? Ce drum parcurg înainte de a face o comandă? De câte ori au văzut o reclamă sau de câte ori au intrat pe site înainte de a cumpăra ceva? Ce fel de produse se cumpără de pe site, în ce cantități? O perspectivă cât mai amănunțită asupra acțiunilor utilizatorilor tăi te va ajuta să le înțelegi nevoile și comportamentul mult mai bine. Evaluarea acestora în raport cu site-ul îți oferă informații asupra intereselor fiecăruia. În baza analizei, vei afla de ce produse sau servicii sunt cel mai interesați, ce articole de blog citesc sau pe care pagină petrec cel mai mult timp. De exemplu, poți implementa un tracking code în formularul de newsletter. Această setare îți va genera informații despre numărul de utilizatori care s-au abonat la site-ul tău în urma campaniilor setate pentru această opțiune. Campaniile de remarketing, de exemplu, au ca scop aducerea înapoi pe site a celor care au intrat deja în contact cu brand-ul tău. E mult mai ușor să deschizi o conversație cu cineva care te cunoaște deja, nu?