Posibili colaboratori pentru marketing: ce ți s-ar potrivi? Freelancer? Agenție? De care agenție?

Freelancer-ul

Un freelancer este de obicei bun sau foarte bun la ceea ce face (i-ar fi greu să supraviețuiască altfel) și lucrează la un tarif accesibil (nu neapărat mic, dar sigur scalabil în funcție de nivelul de activitate). Este independent și creativ. Aduce rezultate excelente dacă este bine coordonat și ajunge să fie aproape un membru al echipei dacă se prelungește colaborarea (ceea ce îmbunătățește foarte mult eficiența comunicării și timpul de rezolvare a problemelor). Însă este un singur om. Este de multe ori ultraspecializat. Și nu în ultimul rând, e o resursă limitată. Nu de puține ori am întâlnit situații în care proiecte de o săptămână au durat 6 luni. Am trecut împreună cu colegii și prietenii mei freelanceri prin tot ce îți poți imagina: de la depresie și boală, concedii inopinate care au amânat procese întregi de branding și până la banalul dezinteres din cauza unui client nou care plătea mai bine. Freelancerul este, de cele mai multe ori, un compromis între calitatea excelentă la un preț rezonabil și riscul de instabilitate. În schimb, un freelancer bun poate suplini o coordonare mediocră, pentru că are know-how și pune pasiune în ceea ce face. ESTE O OPȚIUNE EXCELENTĂ ATUNCI CÂND BUGETUL DE MARKETING ESTE LIMITAT, COORDONATORUL DE MARKETING ȘTIE EXACT CE ARE NEVOIE, IAR TIMPUL NU ESTE O PROBLEMĂ. Poți găsi freelanceri buni pe Upwork, freelanceri ieftini pe freelance.com sau poți întreba câțiva parteneri de afaceri, sigur vor avea pe cine să îți recomande.

Agenția specializată (PPC, SEM, SEO, Branding, Web design etc.)

Diversitatea agențiilor specializate este foarte mare, de la microspecializări (agenție de SEO – Search Engine Optimization, agenție de branding, agenție de webdesign etc.) până la focus pe segment (agenție de marketing digital). Caracteristica comună a tuturor agențiilor specializate nu este neapărat că sunt ele specializate pe un segment al marketingului (deși sunt, cele mai multe), ci mai degrabă modul lor de organizare. Cu alte cuvinte, chiar dacă se concentrează pe segmente majore de marketing sau pe nevoi de business, toate folosesc oameni microspecializati: designer, web developer, copywriter, Google advertiser, Social Media specialist, SEO specialist etc. Folosind oameni specializați, agențiile pot oferi, la fel ca și freelancerul, un nivel înalt de calitate a execuției, dar asemănările se opresc aici. Spre exemplu, dacă un freelancer este de obicei concentrat pe o anumită activitate (webdesign, de exemplu), o agenție va fi concentrată pe o nevoie de business (crearea unui website bun). E o mare diferență între cele două. Pe scurt, un freelancer nu îți va face site-ul decât dacă îi dai „texte și fotografii”, ceea ce blochează multe proiecte de acest gen. O agenție care se respectă, pe de altă parte, va implica mai mulți oameni de specializări diferite: specialist Ux/Ui, graphic design, web developer, copywriter. O echipă întreagă, cu un singur scop: cea mai bună calitate a rezultatului final, cu efort minim din partea clientului. O agenție specializată va avea mai mulți angajați, poate chiar specialități diferite, costuri fixe mari, zeci sau sute de proiecte. E o mică industrie, cu plusurile și minusurile sale: calitate bună și foarte bună; o relație mai puțin personală decât cu un freelancer; costuri semnificativ mai mari; mult mai multe resurse disponibile; mai multă stabilitate și continuitate; mai puțină bătaie de cap cu detalii; efort suplimentar pentru a ghida creativitatea și a menține coerența de brand. ESTE GREU SĂ STABILEȘTI O REGULĂ GENERALĂ AICI, DAR RECOMANDAREA MEA ESTE SĂ APELEZI LA O AGENȚIE SPECIALIZATĂ ÎN ORICARE DIN URMĂTOARELE 3 SITUAȚII: 

  • Ai o nevoie punctuală, importantă pentru business, limitată în timp. Și e important să iasă foarte bine. Un website, de exemplu. Sau un proiect de branding/rebranding. În oricare din aceste situații merită să apelezi la cea mai bună agenție pe care ți-o permiți și să te implici personal în proiect.
  • Trebuie să activezi doar un canal de comunicare și ai nevoie de cea mai bună calitate posibilă pentru el. Să zicem că nu te interesează decât poziția organică în căutările Google, celelalte detalii ale planului de marketing sunt acoperite? Apelează cu încredere la o agenție specializată pe SEO.
  • Ai deja un manager de marketing foarte bun și un buget generos. Aceasta e situația în care ai o firmă suficient de puternică încât să îți permiți un mix între propriul departament de marketing și 3-4 agenții specializate plus costurile de advertising. Felicitări, mai rămâne doar să alegi agențiile potrivite.
 

AGENȚIILE SPECIALIZATE SUNT RAREORI O SOLUȚIE PENTRU SMALL BUSINESS. FUNCȚIONEAZĂ EXCELENT PENTRU ECOMMERCE SAU PENTRU FIRME MARI, DAR FIRMELE MICI AU DE MULTE ORI NEVOIE DE MAI MULTĂ DIVERSITATE DE SERVICII DE MARKETING.

Agenția de marketing externalizat

Agenția de marketing are un diferențiator important față de agențiile specializate. Este un detaliu care schimbă fundamental modul de organizare, modul de lucru și așteptările pe care ar trebui să le aibă un client de la o astfel de agenție: într-o agenție de marketing lucrează marketeri. La fel cum marketingul este disciplina care înglobează toate activitățile care țin de punerea unui produs pe piață (publicitatea online fiind doar unul dinte ele), un marketer cunoaște toate mecanismele, canalele și modalitățile pe care le poate utiliza pentru a promova o idee, un produs sau un serviciu. Ce importanță are asta pentru afacerea ta? E vorba de cum se raportează agenția de marketing la proiectele de marketing. Dacă într-o agenție specializată oamenii se vor concentra mai mult pe instrumentele pe care le utilizează, se vor specializa până la perfecțiune în utilizarea lor, încercând să găsească o abordare corectă pentru afacerea ta, într-o agenție de marketing e exact invers. Echipa de marketing externalizat se va specializa în afacerea ta, căutând instrumentele și abordările cele mai potrivite. Să încerc să explic altfel: când te duci la un producător de papioane, vei primi o un papion perfect. Dacă te duci la un croitor, poate afli că nici nu îți trebuie papion. Multe din instrumentele de marketing actuale sunt construite astfel încât să simplifice la maximum partea tehnică, să poată fi utilizate de oricine – ceea ce face ca abordarea de marketing, strategia comercială specifică și înțelegerea afacerii în profunzimea ei să conteze mai mult decât cunoașterea platformei/canalului în sine (WordPress, Wix sau Shopify, de exemplu – unde practic oricine își poate face un site dacă are know-how de marketing). Dar ce se întâmplă când e nevoie de talente mai specializate totuși, de design sau de programare? În funcție de modul de organizare sau de volumul de lucru, pentru proiectele ce presupun activități foarte specializate, agenția poate să angajeze sau să colaboreze. Și spre deosebire de agențiile specializate (unde un specialist PPC poate avea până la 20-30 de clienți), un consultant de marketing va avea maximum 6-7 clienți pe care se poate concentra. Nu va fi ieftin, dar va permite un focus mult mai bun pe problemele tale specifice. Și care este diferența dintre un consultant de marketing și o agenție de marketing? Cam la fel ca între freelancer și agenția specializată, o agenție va pune mult mai multe resurse la dispoziția clientului, va asigura mai multă continuitate și promptitudine, va avea mai multă forță de implementare. Avantajele unei echipe față de un singur om. CÂND AR PUTEA SĂ FIE UN MOMENT BUN PENTRU A APELA LA O AGENȚIE DE MARKETING EXTERNALIZAT? 

  • Atunci când ai o afacere mică și simți că te-ar ajuta o echipă de marketing cu know-how, focus pe strategie și vedere de ansamblu. Dacă ai un buget foarte mic de promovare, nu prea ai de ales și va trebui să faci marketing chiar tu, eventual apelând la un prieten antreprenor sau marketer pentru sfaturi. Dar dacă ai un buget de măcar 15.000EUR/an, poți apela cu încredere la o agenție de marketing.
  • Dacă te-ai ocupat chiar tu de marketing până acum, dar afacerea a crescut și nu mai ai timp de toate detaliile. Acesta este cazul cel mai întâlnit, în care antreprenorul știe exact ce are nevoie, înțelege piața, are know-how, dar pur și simplu nu mai are timp. A rămas în urmă cu toate și caută o echipă care să aibă viziune, să înțeleagă repede imaginea de ansamblu și să se ocupe de implementare.
  • Dacă nu reușești să angajezi un specialist de marketing / brand manager / manager de marketing. Afacerea e deja mare, ai buget mare de marketing, dar pur și simplu nu ai găsit persoana potrivită / sau echipa pe care o ai la marketing pare că nu face față evoluției companiei. O agenție de marketing poate să preia o bună parte din responsabilități și să te ajute să faci o tranziție mai lină către propriul departament eficient de marketing.

colaboratori marketing

Cum găsești firme de marketing? E relativ simplu: cauți pe Google, întrebi pe Social Media sau pur și simplu suni niște parteneri de afaceri pentru o recomandare. Nu sunt așa de multe astfel de agenții de marketing, vei ajunge repede la ele.


Marketing externalizat la un click distanță

Marketingul externalizat nu e o întotdeauna o soluție. Poate ai nevoie doar de o agenție de webdesign. Sau de un designer. Însă dacă ești în cautarea unei variante care să crească eficiența acțiunilor de marketing fără să pună presiune pe echipa existentă, ba chiar scăzând efortul tău de coordonare și micromanagement, probabil ai ajuns la locul potrivit.

HAI SĂ NE CUNOAȘTEM