Clienții sunt cei care fac o afacere să fie profitabilă. Pentru fiecare tip de business, o anumită piață țintă va fi reprezentativă. Cel mai important este să știi cui te adresezi, cum și unde să o faci. Pentru a afla răspunsurile potrivite, este esențial să creezi câteva tipare de client, denumite și customer personas, profil de client sau avatar de client.
Un exercițiu de imaginație, foarte util și distractiv, care va ajuta afacerea să crească. Indiferent de tipul de business, ai nevoie de clienți. Iar dacă știi cui te adresezi, vei ști și cum trebuie să te adresezi clienților potențiali pentru a-i informa, educa și convinge.
Ce este customer persona?
Customer persona reprezintă o imagine fictivă a unui potențial client, sub forma unui personaj. Pentru marketeri, dar nu numai, este un concept important în elaborarea unei strategii. Procesul merge atât de departe încât acestui personaj i se atribuie un nume, sex, vârstă, ocupație, pasiuni, ba chiar este portretizat într-un anume mediu pentru a înțelege de ce își dorește produsul sau serviciul tău.
De unde îți aduni informațiile?
Există câteva modalități prin care poți aduna datele necesare despre clienții tăi. Privește în jurul tău – Chiar dacă la prima vedere nu ți se pare important, observarea este primul pas pe care ar trebui să îl faci. Adună câteva informații de la clienții existenți și analizează-le comportamentul, atitudinea, dorințele și intenția. S-ar putea să îți spună chiar ei ce anume caută și care sunt nevoile lor. Avansează cu Google Trends – Înainte de a începe orice fel de înțelegere a potențialilor și actualilor tăi clienți, un search rapid pe Google s-ar putea să îți fie de folos. Google Trends este un instrument oferit de Google, complet gratuit și foarte util, care îți arată volumul căutărilor în funcție anumite filtre pe care le poți alege tu. Continuă pe Social Media – Probabil te-ai gândit deja că o metodă bună de a-ți promova afacerea este prezența în mediul online. Însă, mai mult decât crearea și dezvoltarea prezenței, platformele de social-media oferă câteva perspective pentru a putea observa date demografice despre urmăritorii tăi. Analizându-le, îți vei forma o imagine mai clară despre publicul tău din online. Poți încerca o analiză de cuvinte cheie – Pentru o perspectivă mai amănunțită, analiza cuvintelor cheie îți arată de ce sunt interesați și ce caută potențialii sau actualii tăi clienți. Deși analiza de cuvinte cheie solicită un nivel mai ridicat de cunoștințe tehnice, te poate ajuta să înțelegi în ce fel pot fi căutate produsele sau serviciile tale. Pe baza acestei analize poți lua decizii legate de structura site-ului, așezarea informațiilor sau chiar modul de adresare către potențialii clienți. Promovare prin campanii plătite – Google Ads sau Facebook Ads pot contribui la formarea unui profil pentru customer personas. Analiza campaniilor de promovare te ajută să îi identifici pe cei care au intrat deja în contact cu afacerea ta – deci cu clienții tăi. Iar dacă nu sunt clienții tăi, măcar fac parte din publicul țintă (pentru că dacă ai setat bine campaniile, persoanele respective sunt interesate de soluțiile pe care le oferi) caz în care poți observa posibile nișe cărora să te adresezi în viitor. Nu ai făcut încă promovare plătită în online? Începe cu câteva campanii de test – nu o să fie ușor de setat (mai ales dacă e prima dată când ai contact cu platformele de promovare) și e posibil să fie nevoie de ajustări ulterioare, însă poți obține indicii valoroase despre clienții tăi potențiali. Urmărește ce se întâmplă pe site prin Google Analytics – Dacă afacerea ta are și un site, cu atât mai bine! Asociază paginii tale un cont de Google Analytics. Cu acest instrument poți analiza traficul înregistrat pe site, poți vedea prin ce surse au ajuns oamenii la tine, cum au interacționat cu site-ul tău sau câți dintre cei care ți-au vizitat site-ul au plasat o comandă. Toate acestea la un loc îți arată interesul și comportamentul clienților în raport cu brand-ul tău. În plus, mai poți folosi metode cantitative și calitative de cercetare și evaluare, precum sondajele, feedback-ul primit de la clienți sau chiar interviurile (ce pot lua forma unor discuții informale cu clienții tăi).
Cum poți construi profilul (sau avatarul) unui client?
Acum că ți-ai adunat informațiile, e timpul să le pui cap la cap pentru a-ți construi propriile customer personas. Noi îți recomandăm să începi cu 3-4 exemple diferite de clienți – te vor ajuta să înțelegi mai multe segmente din piața țintă. Următorul pas este să le atribui caracteristici. Începe cu cele de bază, precum nume, vârsta și câteva date personale/profesionale. Apoi continuă să le construiești profilul, adăugându-le caracteristici culturale, de comportament, valori, mediul de utilizare, ce problemă au, cum o poți rezolva și de ce te-ar alege pe tine în fața concurenței:
În timp ce construiești portretele, nu uita să păstrezi constant în minte legătura dintre caracteristicile persoanelor și produsele sau serviciile tale. După ce îi vei portretiza, vei înțelege mai bine care este publicul tău țintă, cui trebuie să te adresezi și cum o poți face pentru a-ți crește afacerea. Pentru un plus de claritate, am pregătit și un exemplu succint, care te va ajuta să înțelegi mai bine cum se poate contura un customer persona pentru o companie fictivă care vinde biciclete. Încearcă și tu, it might be fun!
Ai nevoie de ajutor cu marketingul digital?
Te ajutăm să-ți îndeplinești obiectivele și să obții rezultatele pe care ți le dorești cu ajutorul instrumentelor de marketing potrivite, adaptate nevoilor afacerii tale.
De ce este atât de important să creezi unul?
Tu cât de bine îți cunoști clienții? De ce te aleg pe tine? Ai putea să le oferi mai mult? Dacă nu cunoști răspunsurile la aceste întrebări, crearea unui customer persona te poate face să înțelegi mai bine cine este publicul tău țintă și cui trebuie să te adresezi pentru a-ți vinde eficient produsele și serviciile. Atunci când îți cunoști publicul țintă și clienții, le poți înțelege nevoile, problemele și dorințele. Astfel, poți afla ce trebuie să faci pentru a fi în topul preferințelor lor. Iar dacă descoperi că e loc de mai bine, cu ajutorul unor customer personas poți afla cum ar trebui să îți restructurezi afacerea pentru a atinge un nou tip de client potențial. Să ne imaginăm, de exemplu, că ești proprietarul unui magazin cu produse de grădinărit. Pentru început, gândește-te cine ar putea să fie clienții tăi. Ia în considerare lucrurile evidente, precum zona în care se află magazinul (dacă e vorba de un magazin fizic), plantele cultivate în zona respectivă și oamenii care trăiesc acolo. Poate în jurul magazinului tău sunt multe case cu familii tinere care își doresc o grădină colorată de flori. Sau poate în zonă locuiesc persoane în vârstă, care cultivă pe balcon plante aromatice pe care să le folosească ulterior la gătit. Ce produse trebuie să le oferi? Are rost să încerci să le vinzi motocositoare automate? Sau mai bine încerci să aduci la îndemâna lor niște mini-unelte care să le fie de ajutor în micile lor proiecte? Creând tipare de clienți, vei ști cum să îți aprovizionezi magazinul pentru a răspunde nevoilor lor, vei putea identifica cele mai căutate produse și vei putea gândi campanii și programe prin care să îți fidelizezi clienții.