E destul de simplu să ai o agenție de promovare online. E suficient să înveți o platformă de promovare ca Google Ads și esti PPC specialist. Îți faci un site și gata – ești în business. Nu e de mirare că acest domeniu a atras deopotrivă adevărați specialiști, oameni dedicați și inspirați, dar și falși experți. Cum poți identifica deci o agenție de marketing în care să ai încredere?

Tentația digitală impune atenție deosebită pentru depistarea incompetenței. Motivați de cererea în creștere, bine ascunși sub terminologii sofisticate, favorizați de faptul că mulți antreprenori au un know-how limitat și mânați de mirajul îmbogățirii rapide au apărut nenumărate agenții de marketing online. Și când toți sunt ‘experți de marketing’, nu e așa ușor să identifici falșii profeți.

 

Pentru început, cum găsești o agenție de marketing?

Prima mea recomandare este să întrebi un partener de afaceri care are un marketing bun. E posibil să nici nu-ți fie partener, dacă remarci un business de calibru similar cu al tău care iese în evidență prin marketing de calitate, poți să dai un telefon și să întrebi cum fac, cine se ocupă, cum reușesc să fie atât de buni. Șansele sunt ca oamenii să fie deschiși să te ajute.

 

Cei mai mulți antreprenori experimentați fac asta mult înainte să întrebe pe Google, dar am văzut o reținere la antreprenorii mai tineri. O soluție este și să folosești social media, respectiv să întrebi pur și simplu contactele de pe Facebook sau LinkedIn și apoi să evaluezi răspunsurile. Nu îți pierde vremea cu grupurile de Facebook, în general spam-ul surclasează orice urmă de decență sau calitate.

Ai câteva nume pe listă, cum începi evaluarea? Elimini amatorii.

Oricum ai fi ajuns la o agenție de marketing, prin recomandări sau de pe Google, prima oară îți sugerez să intri pe site. Probabil nu vei putea să îți dai seama care e cea mai bună agenție doar uitându-te pe site, dar dacă ești puțin atent vei vedea de care trebuie să te ferești. Problema e că online oricine se poate prezenta cum dorește, cât de expert are chef; e nevoie de puțină subtilitate, mai mult decât citirea informațiilor, pentru a te feri de incompetență.

 

Vestea bună este că, la fel ca o casă cu un feng-shui bun, un site bun se simte din momentul în care intri pe el. Informația curge firesc, culorile nu creează contraste obositoare, nu e încărcat, textele sunt ușor de citit, sintetizate, structurate, relevante, corecte gramatical, iar tehnologia nu împiedică înțelegerea conținutului.

 

Și dacă un site bun nu înseamnă neapărat că ai de-a face cu profesioniști, un site de calitate slabă ar trebui să ridice semne de întrebare. Într-adevăr, la fel ca proverbialii cizmari, știu marketeri foarte buni care nu au niciun site sau nu au investit deloc într-un site bun. Dar chiar și un site vechi sau un blog îți pot oferi indicii solide privind experiența, profesionalismul, atenția la detalii și claritatea de gândire a marketerului.

 

În plus față de cele de mai sus, site-ul ar trebui să ofere acces la un soi de portofoliu, o poveste de succes, un whitepaper. Transparență cu echipa de marketing. Acestea sunt mai relevante. Mulți pun și o listă de clienți, dar experiența îmi spune că astfel de liste sunt înșelătoare. De multe ori apar clienți pentru care s-au făcut lucruri insignifiante acum 10 ani. Dacă nu sunt susținute de un portofoliu solid, obișnuiesc să fiu rezervat.

Următorul pas? Compatibilitatea și profesionalismul.

Un test esențial este contactul inițial și ce se întâmplă după ce le trimiți un prim mesaj. Timpul de răspuns și modul de răspuns sunt indicii clare de profesionalism. Spre exemplu, am solicitat acum câteva luni o ofertă unei agenții de promovare online din Timișoara, pentru un magazin online al unui client. Au răspuns după 3 luni, iar după ce au răspuns mi-au trimis 6 mailuri într-o săptămână. Nu am demarat o colaborare.

 

Câteva sugestii de evaluare a profesionalismului unei AGENȚII DE MARKETING:

1. Promptitudine – nu contează cât sunt de ocupați, dacă nu îți răspund într-o săptămână, nu sunt profesioniști. Măcar ca să te refuze politicos. Excludem situațiile speciale și concediile, desigur. Dar dacă răspund după o lună total nonșalant, ca și când nu s-ar fi întâmplat nimic, ori sunt atât de ocupați încât nu vor avea nici timp de tine, ori atât de dezorganizați încât nu sunt în stare de nimic, ori marea agenție de marketing e de fapt un băiat (sau o fată) care e mai mult plecat cu yahtul decât la muncă.

2. Sistem – agențiile bune de marketing pe care le știu, specializate sau nu, au un sistem care stă la baza calității muncii lor. Un creative brief, un chestionar de evaluare a proiectului, un sistem de abordare a relației. Marketerii pasionați sunt îndeosebi îndrăgostiți de chestionare. Este posibil ca acest sistem să nu fie vizibil de la primul contact, dar, dacă se întrevede, e semn bun.

3. Evaluare înainte de pronunțare – o agenție de marketing care se respectă va evita să dea o ofertă fără să facă o evaluare inițială, oricât de superficială, a proiectului tău. De obicei sunt servicii complexe, care implică oameni și resurse specializate, este foarte greu să dai un preț din prima. Ar putea cel mult arunca un preț mediu, o zonă de preț, dar și asta probabil doar pentru a testa dacă ești dispus sau nu să plătești suma respectivă. Deci, în opinia mea, dacă ți se răspunde cu o ofertă de preț de la prima interpelare, ori au doar servicii standard fără nicio personalizare, ori sunt complet habarniști.

Compatibilitatea (de business și personală) contează

Dacă ți se propune o întâlnire (fie ea și pe Zoom sau Skype) sau un audit inițial, ești clar pe drumul cel bun. Iar într-o lume atât de aglomerată și într-un domeniu atât de complex, compatibilitatea e mai mereu un semn bun.

 

Dacă cer bani pe auditul de marketing nu e o problemă, e posibil doar să se fi săturat să muncească pentru oameni care se mulțumesc să ia ideile din audit și să plece cu ele. Oricum ar fi, un audit îți va da indicii solide atât despre problemele și oportunitățile afacerii tale, cât și despre profesionalismul agenției de marketing. E un excelent test de început.