Fiecare agenție de marketing, indiferent de modul de organizare și de serviciile prestate, își va structura un soi de ofertă standard pe care să o prezinte clientului. Această ofertă este un document-cheie în evaluarea profesionalismului respectivei agenții. În primul rând, oferta ar trebui să fie personalizată.

În afară de câteva situații specifice, o ofertă standard sugerează un serviciu standardizat. Asta poate să fie OK, dacă te abonezi la Mailchimp, la Canva sau dacă cumperi o temă de WordPress. În rest, este o alertă de ‘nu contează ce nevoie ai tu, noi asta știm să facem‘. În plus, lipsa de atenție în procesul de ofertare nu sugerează un nivel prea mare de atenție în timpul colaborării. Mai jos descriu câteva criterii pe care merită să le urmărești. Nu înseamnă că dacă lipsește vreun detaliu trebuie să respingi oferta, dar o agenție de marketing care se respectă va atinge cât mai multe din punctele de mai jos: 

  • E dificil să faci o treabă bună pe partea de marketing, indiferent dacă general sau specializat, dacă nu faci un minim efort pentru înțelegerea afacerii clientului și motivul pentru care a decis să apeleze la astfel de servicii. E important să fie evident în ofertă că agenția a înțeles despre ce e vorba.
  • Nu strică să fie și o argumentație a necesarului de activități (un funnel de marketing, de exemplu). Legătura între obiectivele de business și acțiunile de marketing nu e întotdeauna evidentă. De aceea, o ofertă foarte bună va include un mini-plan de marketing, care să stabilească niște obiective, calitative sau cantitative (măsurabile) și să explice, în mare, de ce este nevoie de anumite acțiuni.
  • În plus, descrierea acțiunilor propuse poate fi un indiciu suplimentar: o agenție de marketing cu experiență știe că o parte din clienții potențiali au un know-how limitat și va face un minim de efort pentru explicarea acțiunilor recomandate prin ofertă.
  • Termenele de realizare sunt esențiale, nu ar strica să fie chiar descrise într-un grafic GANTT (desfășurarea în timp a acțiunilor). Pe lângă o garanție măsurabilă la dispoziția clientului, un astfel de grafic aduce mai multă claritate privind rolul fiecăruia în proiect, fluxul de informații, modul concret de desfășurare a colaborării.
  • Echipa implicată nu e întotdeauna nominalizată în ofertă, poate că de multe ori este secretul bine păstrat de organizare a agenției. Dar sigur nu strică dacă este descrisă puțin echipa care se va implica în proiect, este un bun indiciu de organizare și profesionalism.

agentie de marketing

După ce ai primit și ai evaluat oferta, pentru mulți antreprenori urmează partea de negociere a contractului. Însă atunci când vorbim de servicii în general, servicii creative în special, inclusiv marketing externalizat, această negociere trebuie făcută cu puțină atenție – și voi încerca să explic de ce. Cele mai importante resurse ale unui marketer sunt timpul și atenția sa, iar oferta de preț este măsura valorii muncii lui (sau echipei), ceea ce face ca orice legat de bani să poată deveni rapid un subiect personal și sensibil. ‘Îmi place ce văd în oferta voastră, dar vreau un discount de 15%’ va avea, de cele mai multe ori exact efectul pe care l-ar avea același dialog cu casierul de la Lidl. Și dacă totuși acceptă, este foarte posibil să pornești la drum cu o echipă de marketing demotivată, să ai parte de mai puțină atenție decât ai dori sau chiar să ți se aloce numai juniori pe proiect. Pentru a evita astfel de situații, încearcă să nu abordezi direct negocierea prețului contractului de servicii. Negociază cu încredere oferta de servicii în sine, detaliile propunerii, etapele proiectului, timingul de implementare, orice poate să aducă prețul la un nivel acceptabil pentru tine. Oricine va înțelege limitările de buget și va accepta o discuție privind optimizarea proiectului. Iar dacă agenția de marketing preferă să se retragă de la negociere pentru că li se pare că vrei să tai prea mult și nu mai pot atinge obiectivele proiectului… Felicitări. Ai găsit o echipă de nădejde. Dacă nu ai înțeles încă, poți citi aici exact de ce trebuie să îi angajezi. Nu în ultimul rând, dacă nu ai facut-o încă, acum e un moment excelent să suni 1-2 clienți din cei cu care se laudă agenția pe site și să ceri niște referințe.