Avem din ce în ce mai mulți clienți care ne sună și așteaptă de la noi o minune. Nu marketing sau promovare, ci o minune salvatoare. Povestea e de cele mai multe ori aceeași: au investit într-o afacere care nu merge și sunt disperați să o pună pe picioare pentru că li se cam termină resursele financiare.
Au experiență în domeniul respectiv? Nu. Au prins din zbor o idee de la un prieten, de la televizor sau pur și simplu i-au văzut pe alții că au reușit în domeniul respectiv și s-au gândit că ar fi fain să își facă un business. Au idee de piață, mărimea pieței, dacă există o nevoie, dacă pot să creeze ei nevoia respectivă, un profil de clienți, o analiză de concurență? De cele mai multe ori nu. Au resurse financiare suficiente pentru ca, măcar acum, să investigheze piața și să înceapă să construiască o strategie și un brand? Nu mai au. Au doar o investiție. Un loc, un stoc și un vis. Stăm de vorba cu ei, le punem know-how gratuit la dispoziție, dar apare o problemă. Nu suntem specializați în minuni și nici nu le putem conduce noi afacerea. Putem aduna informații, putem sugera strategii, putem valida idei, putem comunica relevant și eficient. Dar nimic din toate astea nu are valoare dacă antreprenorul nu își înțelege propriul business. Poate am trecut prea brusc de la lipsa totală de spirit antreprenorial la un entuziasm antreprenorial care se apropie de inconștiență. Poate sunt Fondurile Europene de vină; sau modul în care sunt gestionate și acordate, mai exact. Poate sunt cursurile de antreprenoriat, care promit ca e simplu să fii antreprenor și că oricine o poate face. Nu știu. Cert e ca sunt deja mulți oameni care sunt pe cale să plătească scump acest avânt către necunoscut.