Ai deschis de curând propriul cabinet de psihoterapie? Vrei ca lumea să afle de tine și de practica ta? Poate ai deja clienți care te recomandă, dar simți că poți mai mult. Sau poate vrei să te poziționezi ca lider de opinie local în domeniul serviciilor psihologice. Cum procedezi dacă practici o terapie alternativă pe care vrei să o faci cunoscută la nivel național?

Indiferent de stadiul carierei tale și obiectivele pe care ți le-ai setat, ți-am pregătit un ghid de marketing pentru cabinete individuale de psihologie și clinici de psihoterapie. Am stat de vorbă cu specialiști din domeniul psihologic, am analizat felul în care aceștia se promovează și își spun povestea, care sunt cele mai uzuale platforme de comunicare în domeniu, care este trendul pieței, cine sunt cei cărora li se adresează. Apoi am trasat niște concluzii care te vor ajuta să înțelegi care sunt pașii pe care ar trebui să îi iei în considerare pentru propria practică.


Care este prima concluzie a acestei analize amănunțite? Că alegerea unui psihoterapeut este o misiune destul de complicată pentru beneficiar. E aproape imposibil să alegi terapeutul potrivit, din zeci de opțiuni disponibile online și offline. Și chiar dacă simți că ai găsit pe cineva cu care rezonezi, e cel puțin la fel de dificil să îți dai seama care este tipul de terapie care ți se potrivește și dacă terapeutul în cauză te poate ajuta.Tu ce le spui potențialilor tăi clienți despre tine, formarea ta, dar mai ales cum îi poți ajuta? Aici intervine cel mai important capitol al acestui ghid: comunicare și limbaj – sau cum să vorbești cu clienții tăi, astfel încât să fii sigur că te înțeleg.


Comunicare și limbaj – sau cum să vorbești pe limba potențialilor tăi clienți

Marketingul pentru psihoterapeuți are particularitățile lui, la fel ca marketingul pentru avocati sau marketingul pentru medici stomatologi. Platformele de promovare online te pot ajuta să fii mai vizibil sau să îți răspândești ideile și practicile, însă comunicarea este piatra de temelie și trebuie tratată cu seriozitate. De cele mai multe ori, din cauza volumului de cunoștințe și complexității spețelor la care se gândesc, psihoterapeuților le este dificil să se exprime succinct și să se adreseze unui singur target odată. Li se pare că orice ar spune e incomplet, nu acoperă toate unghiurile sau îi poate face chiar să pară neprofesioniști. Nu e o problemă întâlnită doar în rândul psihoterapeuților, am observat această tendință în rândul mai multor specialiști de înaltă calificare, din diferite domenii de activitate. Soluția este simplă. Specialiștii nu comunică cu alți specialiști, comunică cu beneficiari. Iar totul trebuie văzut prin prisma dorințelor și nevoilor beneficiarilor, a ceea ce pot face pentru ei, nu prin prisma științei.

marketing pentru psihologi

Cine este clientul tău?Ia în calcul faptul că se află într-o perioadă dificilă, are nevoie de îndrumare, e vulnerabil. Astfel, comunicarea trebuie să fie empatică și orientată mai degrabă către problemele lui, nu practica ta. Care sunt temerile lui?Cel mai probabil îi e dificil să găsească pe cineva cu care să rezoneze. E conștient că psihoterapia este de multe ori un proces dureros, greu, care necesită investiție de timp și efort. E important să îi spui care este povestea ta, ce te motivează să faci asta, care este modul tău de lucru. Ce interacțiuni de succes ai avut, să oferi argumente care să întărească importanța ședințelor de psihoterapie pentru o calitate mai bună a vieții. Cum a ajuns la tine?Fie caută soluții pentru problemele lui, fie vrea să afle mai multe despre tine pentru a-și valida recomandarea pe care a primit-o. Nu e exclus nici să te caute pentru a-și face o programare. Asigură-te că întreaga ta comunicare îi face ușoară misiunea, oricare ar fi motivul pentru care te caută. Nu ar strica să găsească o structură a serviciilor sau experiența ta profesională, cât mai ușor. Asta se aplică și în cazul în care își dorește să te contacteze direct, datele tale de contact trebuie să fie ușor de găsit. Ce așteptări are?Ca informația găsită să răspundă problemei lui într-un fel pe care să îl poată înțelege și să își dea seama dacă îl poți ajuta sau nu, fără să caute prea mult. Cu cât informația e mai bine structurată, concisă și într-un limbaj colocvial, cu atât sunt mai mari șansele să ajunga în cabinetul tău. Care sunt obiectivele tale?Cunoașterea obiectivelor tale te va ajuta să pui bazele unei comunicări eficiente pentru potențialii tăi pacienți. Fiecare lucru pe care îl comunici trebuie să fie însoțit de un îndemn la acțiune, să aibă claritate asupra pasului următor. În plus, în ziua de azi totul se mișcă pe repede înainte. Ai o problemă? Cauți rapid o rezolvare, un răspuns. Însă majoritatea celor care caută soluții punctuale, mai ales în online, nu mai au timpul și nici răbdarea necesară să citească texte interminabile, cu atât mai mult dacă nu se regăsesc în mesajele pe care încerci să le transmiți sau nu înțeleg limbajul specializat. Cu cât e mai structurată și mai clară informația, cu atât mai mari sunt șansele ca cititorul să înțeleagă despre ce e vorba și să poată face o alegere. Dacă informația nu reușește să capteze atenția, utilizatorul are tendința de a abandona. Așadar, e important ca întreaga ta comunicare să fie axată pe problemele beneficiarilor, nu pe tipurile de servicii pe care le oferi. Potențialii tăi clienți vor înțelege mai bine dacă le vorbești despre ceva cu care ei se confruntă deja, într-un limbaj ușor de procesat. Se vor regăsi și vor căuta să afle de la tine și care sunt tipurile de terapie care îi pot ajuta să depășească aceste probleme.


Vizibilitate: ajută-ți clienții să te găsească, offline și online

Am vorbit deja despre cât de important este să rezoneze cu povestea și practicile tale, vei vedea acum și cât de important este să te găsească. Probabil știi deja că sunt șanse mai mari ca un client să ajungă la tine pe bază de recomandare, decât să te aleagă din marea de psihologi disponibili online. Dar chiar și cei ce primesc o recomandare vor căuta să afle mai multe despre tine pentru a-si confirma recomandarea, mai ales daca au sub 30 de ani. Dacă nu ești pe Internet, nu exiști. Primul pas pe care poți să îl faci chiar tu, din liniștea cabinetului, este să te asiguri că acesta este vizibil atât din stradă (pentru pacienții care ajung la tine pentru prima dată), dar și în mediul online (atunci când cineva din proximitatea cabinetului caută servicii de psihoterapie pe Google).

Cabinetul tău este vizibil din stradă?

O plăcuță metalizată sau plastifiată, cu numele tău, programul și specializarea este de cele mai multe ori de ajuns. Sau poți instala un semn luminos și o săgeată de direcționare din stradă. Tipografiile se ocupă de obicei și de astfel de proiecte, cu siguranță vei găsi una la tine în oraș care să te ajute.

Dacă cineva caută servicii psihologice pe Google, va găsi cabinetul tău pe Google Maps?

Google Business Profile (GBP) te ajută să îți semnalezi cabinetul pe Google Maps și Google Search. Pentru a crea un cont de Google Business Profile (poți face asta chiar și de pe telefon), vei avea nevoie de un cont de Gmail și conexiune la Internet. Aici poți afișa programul tău de funcționare, datele de contact și tot aici vei primi review-uri de la clienți. Adică toate informațiile de care viitorii beneficiari vor avea nevoie pentru a-și face o programare și a ajunge la cabinetul tău. Și e gratuit. 😊


Cum atragi clienți noi?

Recomandările de la clienții mulțumiți

Indiferent dacă ești la început de drum sau ai deja o bază solidă de clienți, review-urile celor mulțumiți de calitatea serviciilor tale te pot ajuta enorm. Încurajează-ți clienții să scrie un review pe Google Maps, va funcționa aproape la fel de bine ca și cum te-ar recomanda unui prieten. Cu cât mai multe recomandări de 5 stele, cu atât mai bine. Dacă nu ai încă o bază de clienți pe care să îi îndemni să povestească despre experiența lor în cabinet, poți să iei în calcul organizarea unor sesiuni gratuite de terapie (pot fi chiar și pentru prieteni sau cunoștințe). Chiar și un număr restrâns de clienți mulțumiți de serviciile tale pot face diferența. Aceștia te vor recomanda cu siguranță celor apropiați când vor avea ocazia.

Acum că ești vizibil, ce îi întâmpină pe pacienții tăi atunci când te găsesc în mediul online?

Așa cum am menționat anterior, vizibilitatea nu este tot. O analiză de cuvinte cheie amănunțită ne-a confirmat că multe din căutările de pe Google se fac direct după numele psihologului. Ce ne spune asta? Că sunt clienți (din care unii sunt clienți potențiali care au primit o recomandare) care vor căuta să afle mai multe despre tine, să își dea seama dacă vă potriviți sau care vor să te contacteze direct. Chiar dacă un website complex se justifică doar într-un stadiu avansat al carierei tale, un website simplu de prezentare te poate ajuta încă de la început să îți spui povestea, experiența profesională și să îți structurezi serviciile. Din experiența noastră, pentru început, site-ul cabinetului tău va funcționa ca o carte de vizită. E bine să ai în vedere un sistem integrat de comunicare pentru website-ul tău (WhatsApp, formular de contact sau un sistem de rezervări) pentru ca viitorii clienți să poată lua legătura cu tine cât mai simplu. Nu uita, e important să renunți la limbajul profesional și să creezi conținut pe care oricine îl poate înțelege, orientat către nevoile beneficiarului. Dacă reușești să faci asta, ești un pic mai aproape de viitorii tăi clienți. De asemenea, e important să ai o poză cu tine (pe website, pe platformele de social media, etc). De cele mai multe ori, cei care își caută un terapeut cu care să lucreze își formează o primă părere după felul în care te prezinți.

Blog: încredere pentru pacienți, rezultate organice mai bune pentru Google

Știm că scrisul despre propria practică este anevoios, ni se întâmplă chiar și nouă. Dar trebui să înțelegi că, pentru ca oamenii să vină spre tine, trebuie să întinzi tu primul mâna. Ai multă informație valoroasă pe care ai vrea să o împărtășești cu potențialii tăi clienți? În acest caz, nu ar strica să ai un blog pe site-ul tău, unde să prezinți studii de caz despre povești de succes ale pacienților pe care i-ai ajutat să depășească o anumită problemă (pot fi anonime), iar când vrei să iei o pauză, poți continua cu articole mai generale – 10 curiozități despre terapia de cuplu, Prevenția și tratamentul sindromului oboselii cronice, etc. Aceste studii de caz și articole, alături de o eventuală promovare pe Google Search, te vor ajuta să urci în căutările pe Google ale celor ce caută soluții specifice pentru problema lor. Toată comunicarea ta din blog ar trebui să fie direcționată spre problemele uzuale ale clienților tăi și tipurile de terapie pe care ești specializat.

Ai nevoie de branding?

Da și nu. Îți vom prezenta două scenarii diferite, în funcție de stadiul în care te afli. Ești la început de drum? Atunci îți putem spune că brandul vei fi chiar tu. E foarte important ca viitorii tăi clienți să simtă că pot lucra cu tine. Bineînțeles, contează mult și cum reușești să te pui în cea mai bună lumină și cum construiești o imagine care să reflecte deopotrivă profesionalismul și empatia care te caracterizează. Pentru început, vei avea nevoie de un logo și o paleta de culori care vor sta la baza “brandingului tău”. Ai deja o clinică de servicii psihologice? În cazul acesta, lucrurile devin un pic mai complicate. Nu mai e despre tine, ci despre întreaga echipă de profesioniști afiliați clinicii. Pentru un proces de branding complet, va fi nevoie să contactezi o agenție specializată de branding sau o agenție de marketing. O bază sănătoasă a brandului va ajuta foarte mult în viitor. E bine să știi că un proces de branding complet implică strategie. O cercetare a activității concurenței, o analiză atentă a pieței, o discuție de poziționare și analizarea perspectivei de viitor. Numele clinicii, logo-ul, identitatea vizuală și verbală sunt concluziile acestor analize. Iar manualul de brand este cel care asigură consecvența comunicării, indiferent de cine se va ocupa de promovare în viitor, intern sau cu ajutorul unui departament de marketing externalizat. Un proiect complet de branding poate include modul în care trebuie să se adreseze personalul clinicii pacienților, stilul de adresare a reclamațiilor și chiar recomandări pentru designul interior al clinicii. Dacă îți dorești o imagine profi care să ajute la creșterea clinicii, merită să iei asta în calcul.

Promovare pe Google?

Interesul pentru servicii psihologice este în creștere față de anii trecuți, la fel și căutările pe Google. O campanie de Google Search bine targetată poate fi un prim punct de contact. Te va poziționa în primele rezultate în căutările pe Google și îi va redirecționa pe viitorii tăi pacienți către website. Aici vor afla mai multe despre tine și se vor putea programa. Simplu de ambele părți. Poți seta chiar tu o astfel de campanie, sau poți apela la o echipă de specialiști. Însă, deși pare o misiune tehnică, e important să ai în vedere că va conta și modul în care este pusă problema. Asigură-te că cei care se te vor ajuta cu asta îți înțeleg business-ul și targetul căruia te adresezi. Piața este departe de a fi matură, iar serviciile psihologice sunt privite încă cu scepticism de marea majoritate, motiv pentru care un limbaj pe care potențialii tăi clienți îl vor înțelege poate să facă diferența.

What about Social Media? Ai încercat și nu a funcționat?

Pagina de Facebook sau Instagram presupune multe resurse pentru a fi mereu actualizată. Înainte de a decide dacă merită să investești în direcția asta ar trebui să te întrebi dacă vei avea timp să postezi sau merită să angajezi o agenție de marketing care să se ocupe de asta. Dacă răspunsul este NU, atunci nu îți pierde vremea cu social media, cel puțin deocamdată. Vei avea nevoie de timp și inspirație pentru postări + bani pentru vizibilitate, iar rezultatele nu vor fi spectaculoase. Dacă totuși îți dorești să fii prezent pe social media cu cabinetul tău individual, poți crea o pagină unde să faci postări organice pe subiecte de interes pentru posibilii tăi clienți. Daca te gândești la promovarea postărilor, îți dăm un insight: nu se justifică încă, te poți gândi la asta atunci când vrei să treci către stadiul de clinică. Dacă răspunsul este DA, ești pasionat de social media, îți place să creezi conținut și să îl postezi, te-ai gândit și ai informație relevantă de transmis pacienților, atunci nu mai sta pe gânduri. Sunt câteva avantaje pe care ți le aduce o pagina de social media: e o carte de vizită excelentă pentru oricine, client sau potențial client; aduce vizibilitate mai bună în căutări; este un prim pas de creare a unei comunități. Și nu în ultimul rând, este un canal unde clienții tăi își pot exprima mulțumirea și recunoștința, public și vizibil altor pacienți potențiali. În locul propriei pagini de social media, o idee care te-ar putea ajuta mai mult la început ar fi să creezi un grup deschis de Facebook, unde să adresezi probleme uzuale ale pacienților tăi, cu sfaturi și educație psihologică. Membrii noului grup primesc gratuit informații folositoare, iar atunci când vor avea nevoie de servicii, e foarte posibil ca tu să fii prima opțiune care le vine în minte. Toată lumea are de câștigat. La fel de bine poate să funcționeze și o pagină de Instagram cu reel-uri educaționale sau un cont de Tiktok. Reach-ul organic e mult mai bun în cazul conținutului video. În plus, la fel ca și în cazul grupurilor de pe Facebook, oferi informație prețioasă potențialilor tăi clienți, gratuit. Crești nivelul de încredere și poți deveni un lider de opinie, doar etalând cunoștințele și practicile dobândite în atâția ani de muncă.

Expunere și încredere – Networking în comunitatea locală de psihologi

O relație bună în comunitatea de psihologi te va ajuta. Participă la evenimente locale de specialitate. S-ar putea să primești recomandări de la colegii tăi psihologi, care fie nu au empatizat cu clienții, nu e nișa lor – deci nu îi pot ajuta, fie nu au timp să se ocupe de toți cei care le solicită ajutorul. Există și situația în care un pacient de-al tău ar vrea să te recomande apropiaților, dar pentru că nu ar vrea să amestece planul personal cu cel al terapiei, din motive evidente, nu ar strica să-i poți recomanda pe cineva din comunitatea de psihologi, cineva în care ai încredere.