Cum comunic deschiderea unui cabinet sau a unei clinici stomatologice? M-am mutat, cum îi anunț pe pacienți? Cum aduc mai mulți pacienți? Cum să țin legătura cu pacienții existenți pentru a-i încuraja să revină? Cum promovez serviciile cu valoare adăugată, cum ar fi implantologia sau ortodonția? Cum atrag medici noi în echipă?
Ești dentist și ai deschis un cabinet stomatologic de curând. Sau poate ai deja câțiva ani de experiență în spate. E posibil ca micul cabinet stomatologic să fi crescut și să fie deja o clinică în toată regula. Oricare ar fi situația, fără îndoială te-ai întrebat măcar o dată „cum pot atrage pacienți noi?”. Sigur, important este să oferi servicii stomatologice de calitate. Dar asta nu este tot, mai ales într-o piață unde concurența este din ce în ce mai mare. Iar pentru că ai ajuns la acest articol, vom presupune că vrei să afli mai multe despre marketingul pentru dentiști. Care sunt instrumentele de marketing care te pot ajuta să îți dezvolți practica? Vestea bună e că primii pași de promovare îi poți face chiar tu, din liniștea cabinetului. Iar când lucrurile încep să se complice, clinica se dezvoltă, bugetele cresc și nu mai ai timp de detalii? Poți apela la o agenție de marketing sau o agenție de promovare online.
Cuprinsul articolului
Ești la început? Poți fi propriul specialist de marketing, direct din cabinet
- Asigură-te că ești vizibil din stradă
- Creează-ți un cont de Google MyBusiness pentru a fi ușor de găsit online.
- E nevoie să îți faci o pagină de Facebook?
- Roagă pacienții mulțumiți să scrie un review pe Google sau Facebook
Check, check, check. Ai bifat toți pașii de mai sus. Ce faci în continuare?
Devii propriul specialist de marketing din cabinetul stomatologic
Ai un cabinet mic și câțiva pacienți care vin cu regularitate. Fie au ajuns la tine pe baza recomandărilor, fie te-au descoperit, din întâmplare, la ei în cartier. Ce faci pentru a-ți crește vizibilitatea și a atrage noi pacienți din zonă? Sigur ai auzit de marketing în stânga, marketing în dreapta. Agenții de marketing online, web design, SEO, social media – toți încearcă să îți vândă ceva, dar vestea bună e că poți face multe lucruri chiar tu cu puțină motivație și câteva ore din timpul tău investite în mod inteligent. Cu ce poți să începi?
Cabinetul stomatologic trebuie să fie vizibil din stradă
Chiar înainte de deschiderea cabinetului stomatologic, un banner pe toată fațada care să anunțe data inaugurării cabinetului dentar nu e așa scump și e mai eficient decât crezi. Trecătorii vor avea ocazia să afle de tine și poate vei avea pacienți încă din prima zi. După deschidere, câteva semne care să indice prezența unui cabinet dentar și să îndrume pacienții spre intrare sunt esențiale. Poți rezolva foarte ușor cu o plăcuță metalizată pe care treci numele tău, programul și specializarea. Sau instalează un semn luminos și o săgeată de direcționare din stradă. Pacienții te găsesc la timp, iar programările tale nu vor fi decalate. Încă un lucru important aici este nivelul de calitate al imaginii exterioare. Dacă este ultramodern, cu uși generoase din sticlă luminate arhitectural, poate să dea senzația de ‘prea scump’ sau ‘nu e pentru mine’ și să îndepărteze pacienții mai modești. Dacă intrarea însă e prea modestă, învechită, prăfuită – nici asta nu e bine. Chiar dacă profesionalismul sau dotarea voastră e la cel mai înalt nivel, pacienții vor fi reticenți să facă primul pas.
Cum poți pune cabinetul stomatologic pe Google Maps? Un cont de Google MyBusiness.
Ai epuizat metodele clasice, ai marcat cabinetul în zonă. Cum faci să atragi pacienți online? Pui cabinetul pe Google Maps. Este cea mai rapidă, simplă și ieftină cale de a fi prezent online. Durează cam o oră și vei avea șansa să apari în căutările Google ale pacienților din zona ta. Intră pe Google MyBusiness și creează un cont nou. Vei avea nevoie de o adresă de Gmail și de un computer (sau un telefon) conectat la Internet pentru a accesa platforma. După ce ai intrat, lucrurile sunt destul de simple. Google te îndrumă prin pașii esențiali: descrierea și localizarea afacerii, date de contact, imagini etc. Nu îți fie teamă să îți scrii numele sau să pui fotografii, probabil acesta va fi primul tău brand – Cabinetul Dr. Enescu. De asemenea, numele cabinetului si descrierea trebuie să fie deopotrivă relevant pentru căutări (ce ar căuta pacienții?) și relevant pentru cititori. Nu ar strica să te gândești la o frază esențială, care sa includă un diferențiator față de alți dentiști din zonă. Te-ai gândit ce te face special în oraș sau în cartier? Astfel, gestionezi cu ușurință informațiile care apar pe Google Search și Google Maps. Iar viitorii tăi pacienți din zonă găsesc, la o căutare online, datele de contact, programul, adresa cabinetului. Adică tot ce au nevoie pentru a-și face o programare și a ajunge la cabinetul tău. Și pentru mai multă vizibilitate, tot în contul de Google Afacerea Mea se poate face o primă campanie de Google Ads. Este o campanie simplificată, nu are complexitatea ads.google.com – și de aceea e foarte ușor de utilizat. Rezultatele apar direct pe Google Maps și Google Search în zona ta. În plus, nu te obligă să ai site – promovează pagina Google Business.
E nevoie să faci o pagină de Facebook?
Toată lumea îți va spune că da. Însă pagina de Facebook presupune atenție și energie pentru a fi creată și mai ales actualizată. Cu alte cuvinte – vei avea timp să postezi pe ea? Sau merită să angajezi o agenție pentru Facebook și Facebook Ads? Dacă răspunsul este NU, atunci nu îți pierde vremea cu pagina de Facebook, cel puțin deocamdată. Pagina de Facebook are nevoie de atenție pentru postări și bani pentru vizibilitate, nu te ajută prea mult la început. Dacă răspunsul este DA, ești pasionat de social media, îți place să creezi conținut și să îl postezi, te-ai gândit și ai avea informație relevantă de transmis pacienților, atunci nu mai sta pe gânduri. Intră pe Facebook și creează o pagină de business. Sunt câteva avantaje pe care ți le aduce o pagina de Facebook: e o carte de vizită excelentă pentru oricine, pacient sau potențial pacient; aduce vizibilitate mai bună în căutări; este un prim pas de creare a unei comunități. Și nu în ultimul rând, este un canal unde pacienții tăi își pot exprima mulțumirea și recunoștința, public și vizibil altor pacienți potențiali.
Creează o comunitate. Roagă pacienții mulțumiți să scrie un review pe Google sau Facebook
Un pacient care pleacă mulțumit din cabinetul tău va recomanda serviciile tale apropiaților. Asta înseamnă vreo 5-10 persoane care află despre un implant dentar de succes. Dar dacă vrei ca recomandarea să ajungă la cât mai mulți oameni? Bine că trăim în era Internetului! Acum informațiile circulă rapid și sunt disponibile oricui vrea să afle mai multe despre cabinetul stomatologic din cartierul Florilor, de exemplu. Deci, înainte ca pacientul să iasă pe ușă, nu uita să îl rogi să scrie câteva rânduri pe Facebook sau Google despre vizita lui la dentist.
Check check check. Ai bifat tot ce era de făcut. Ce faci în continuare?
Treptat, cabinetul tău se dezvoltă. Ai o bază stabilă de pacienți. Poate sunteți deja mai mulți medici stomatologi. Ai introdus noi servicii și terapii inovatoare. Cum te asiguri că le faci cunoscute viitorilor pacienți? Cum atragi noi pacienți?
De la cabinet la clinică dentară
Trecerea de la cabinet la clinică dentară se face cu un efort deosebit. Financiar, organizatoric și de marketing. În febra organizării cei mai mulți uită însă de marketing. Lucrurile au mers până acum, de ce nu ar merge la fel și în continuare? Răspunsul e simplu: brandul unui cabinet stomatologic este însuși medicul stomatolog. Numele lui, modul în care abordează pacienții, toate acestea sunt detalii care aduc succesul cabinetului. Când în cabinet sunt 2-3 medici, brandul poate fi format din renumele fiecăruia dintre ei în parte. Nu ai nevoie de nicio agenție Google Ads sau de vreun branding. Dar ce se întâmplă când avem 10 medici, când cabinetul dentistului devine o clinică stomatologică? Câteva puncte de focus se modifică:
Strategie și branding
Dacă lucrurile au fost simple până aici, pentru acest pas va fi probabil nevoie să contactezi o agenție specializată de branding sau o agenție de marketing. Mai ales dacă ai planuri mari, o bază sănătoasă a brandului va ajuta foarte mult în viitor. Strategia de marketing presupune o cercetare a activității concurenței, o analiză atentă a pieței, o discuție de poziționare și analizarea perspectivei de viitor. Numele noii clinici, logo-ul, identitatea vizuală și verbală sunt concluziile acestor analize. Iar manualul de brand este cel care asigură consecvența comunicării, indiferent de cine se va ocupa de promovare în viitor, intern sau externalizat. Un proiect complet de branding poate include modul în care trebuie să se adreseze personalul clinicii pacienților, stilul de adresare a reclamațiilor și chiar recomandări pentru designul interior al clinicii. Merită să te gândești la asta.
Website, SEO, content marketing
Pasul următor va fi să construiești o personalitate extinsă în online, în paralel cu amenajarea clinicii. Iar asta presupune crearea unui website care să urmeze indicațiile manualului de brand. Poți face un website improvizat, cu prima agenție de webdesign care îți iese în cale? Sigur că da – și probabil va fi suficient la început. Dar dacă reușești să fii consecvent în imagine și comunicare, te va ajuta foarte mult pe măsură ce crește afacerea. După lansarea site-ului vei dori să fii pe prima pagină în Google. Numai că SEO un subiect foarte complex, care are nevoie de luni de zile pentru a arăta rezultate. SEO pornește de la analiza de cuvinte cheie (căutări pe Google) și influențează tehnologia, structura și conținutul site-ului (on-page SEO), articolele de blog (content marketing) și modul în care reușești să obții link-uri către site-ul tău de la publisheri cu autoritate (inbound links/backlinking). Promovarea site-ului pe Google va aduce rezultate mai rapid, dar cu un cost care poate fi destul de mare, mai ales la început.
Funnel de marketing adaptat unui business în creștere
Pacienții te găsesc la o căutare online și ajung la tine cu ușurință. Dar eforturile de marketing nu se opresc aici. De-abia acum încep. Va trebui investești mai mult de o oră pe zi sau să iei în calcul externalizarea serviciilor de marketing: