Zilele trecute mergeam pe o stradă din Brașov și m-a oprit o doamnă să mă întrebe dacă știu unde este cabinetul de ginecologie de pe strada pe care eram. Nu îmi aminteam de un astfel de cabinet (deși trec aproape zilnic pe acolo), așa că am scos telefonul și am căutat pe Google. Nu am găsit nimic. Am căutat după numele medicului (nu mi-l amintesc acum). Nu am găsit nimic. În cele din urmă, m-am arătat învins și am lăsat-o pe doamna care mă întrebase, panicată (probabil întârziase deja) și dezorientată, să caute în continuare.
Ea era frustrată că nu reușea să găsească cabinetul la care avea programare, eu am plecat dezamăgit de faptul că nu am reușit să o ajut, cu toată tehnologia pe care o aveam la dispoziție. Câteva săptămâni mai târziu, trecând prin același loc, am remarcat din întâmplare o plăcuța argintie, discret plasată pe stâlpul porții unei case: “Cabinet Obstetrică-Ginecologie”. Câți pacienți ajung frustrați sau cu întârziere în cabinet din astfel de motive? Și câți pacienți nu mai ajung deloc doar pentru că nu găsesc datele de contact, nu pot face o programare sau nu găsesc cabinetul medical? Și ce poate face marketingul pentru medici?
COMUNICARE ȘI PROGRAMARE
Nu e suficient să fii cunoscut, trebuie ca pacienții să te poată găsi ușor pe Internet și să se poată programa la o consultație.
DIRECȚIONARE SPRE CABINET
Odată făcută programarea, este important să te asiguri că oricine poate ajunge cu ușurință la cabinet.
INTRODUCERE TERAPII
Sigur, primul pas este să le propui noile proceduri pacienților tăi. Dar cum ai putea să le atragi atenția și altor pacienți potențiali?
Marketingul pentru medici, la fel ca marketingul pentru avocați, marketingul pentru psihoterapeuți sau marketingul pentru clinici stomatologice, are un specific aparte. Medicul a fost dintotdeauna un membru cunoscut și respectat al comunității. Nimeni nu se întreabă într-o localitate de mici dimensiuni unde locuiește părintele, învățătorul sau medicul. Toată lumea știe. Într-un oraș de dimensiuni medii sau mari totuși, lucrurile stau diferit. Dacă lucrezi în spital, e limpede. Din nou, toată lumea știe unde e spitalul și cum sa te găsească. Dar lucrurile nu stau la fel pentru medicii din ambulatoriu. Pe măsură ce CAS a aprobat mai multe cabinete medicale, cu specialități diverse, în ambulatoriu, numărul cabinetelor și clinicilor medicale a crescut foarte mult. Iar în acest context competitiv, cum află pacienții de tine? Cum se informează despre propunerea ta terapeutică, mai ales dacă este premium sau ieșită din tipare? Cum se programează? Cât de ușor ajung la tine? Unde își scriu părerea, care se poate transforma în recomandare pentru alți pacienți? Cu toate aceste aspecte, care încep să conteze din ce în ce mai mult, te poate ajuta marketingul.
Nu e nevoie de prea multe cunoștințe și nici de zile întregi de muncă pentru a-ți crește vizibilitatea, și a ajuta pacienții să ajungă mai ușor la tine. Poți face primii pași chiar tu, din cabinet, între două consultații. Dacă ai măcar un telefon conectat la Internet și un cont de Gmail, vei putea să realizezi două lucruri importante: să pui cabinetul pe Google (și mai important, pe Google Maps) și să îți semnalizezi cabinetul fizic, pentru a fi vizibil din stradă sau în clădirea în care e poziționat. Am detaliat totul mai jos:
Cine nu e pe internet, nu există
Dacă până acum ceva vreme obișnuiam să întrebăm un prieten sau un trecător atunci când aveam nevoie de ceva, acum ne-am obișnuit să căutăm prima oară pe Google. Până la ce oră e deschis magazinul Lidl din cartierul meu? Am vreun restaurant în zonă? Unde e cabinetul doctorului Oanță? Care este numărul de telefon al clinicii Medlife? Ce părere au pacienții despre cardiologii din Brașov? Toate aceste informații (și multe altele) pot fi gestionate dintr-un singur loc. Se numește Google MyBusiness (Google Compania Mea) și controlează mai tot ce apare pe Google Search sau Google Maps. Este primul lucru la care trebuie să te gândești când deschizi un cabinet. Mult înainte de Facebook.
Poți vedea toți pașii care trebuie urmați pentru crearea unui cont de Google MyBusiness în ghidul nostru.
Degeaba ești pe Internet dacă nu știu pe ce ușă să intru
Pacientul a ajuns aproape de cabinetul tău. Se uită dezorientat în jur, caută un semn care să îi spună unde te găsește. Informațiile de la Google nu îl mai pot ajuta în acest stadiu. Iar trecătorii nu știu că ești acolo, deci nu îl pot direcționa spre tine. Cum îl poți ajuta tu, fără să te sune, pe pacientul stresat că întârzie la programare? Poziționează câte o plăcuță la intrarea în clădire și la intrarea în cabinet. Numele tău și specializarea. Atât are nevoie pentru a ști că te găsește acolo. Reduce stresul pacienților, crește gradul de mulțumire privind serviciile, iar ție nu ți se decalează programările din cauza pacienților întârziați. Pentru plăcuță sau orice alte materiale de acest tip, poți apela la o firmă de producție publicitară. Sigur vei găsi una la tine în oraș, iar cei mai mulți sunt deschiși să vină să analizeze amplasarea cabinetului și să propună o soluție de amplasare (ce fel de materiale și unde să fie plasate), soluții de producție și design (cum să arate materialele), însoțite de montaj. Pe scurt, cu 2 telefoane date, o jumătate de oră consumată cu reprezentanții agenției și un buget rezonabil (câteva sute de lei) se poate rezolva această problemă în 2-3 zile.
Ai nevoie de mai mulți pacienți. Cum îi atragi?
Dacă până acum am discutat cum să ajutăm pacienții să ajungă în cabinet, e timpul să ne gândim la cei care nu te cunosc. Cu alte cuvinte, poate pacienții ajung la tine din recomandări de la terapeuți sau alți medici specialiști (și nu trebuie să te promovezi). Dar ce se întâmplă cu pacienții care au nevoie de un medic, dar nu știu de tine? În acest stadiu, îți poate fi de ajutor un website. Vestea bună este că nu trebuie să fie un site complicat. Un WordPress Onepage care să aibă integrat un sistem de comunicare (WhatsApp, formular de contact sau un sistem de rezervări) este, de cele mai multe ori, suficient. Pentru asta, te poate ajuta o agenție de Webdesign. Poți să te folosești și de alte tool-uri de promovare pentru a ajunge mai repede la pacienții tăi. De exemplu, o campanie de Google Ads Search te va poziționa în primele rezultate în căutările pe Google. Din ad-ul de Search, pacienții pot fi redirecționați pe website unde se pot programa. Simplu și pentru ei, și pentru tine. Cine te poate ajuta cu campania de Google Ads Search? Oamenii de la site ar trebui să se priceapă și la asta. Și cu un buget minim, îți crești vizibilitatea în online.
Vreau mai mult. Să fiu lider în oraș. Să introduc terapii inovatoare. Să ajut mai mulți oameni.
Pentru cei mai mulți medici, pasul 2 este destul cât să asigure un minim de comunicare și interacțiune cu pacienții. Dar ce faci atunci când ai nevoie de mai mult? Poate ești nou în oraș, sau poate tocmai ai introdus o terapie nouă, încă prea puțin cunoscută. Cum te faci auzit? Cum te faci cunoscut? Cum poți să-ți crești awareness-ul? Aici intervine echipa de marketing externalizat. O echipă de specialiști te poate ajuta să identifici tipul de pacienți către care să îți direcționezi mesajele și să creezi conținut adaptat canelelor de comunicare. Poți răspândi idei, poți educa pacienți, poți răspunde la interpelări sau curiozități, însă vei avea nevoie de mai mult decât un site. În funcție de nevoile tale, agenția de marketing îți poate recomanda un mix de instrumente de marketing ce te pot poziționa ca și lider pe specialitatea ta. Fie că vrei să informezi pacienții despre noutățile pe care le oferi, sau vrei doar să știe că ți-ai deschis cabinet în oraș la ei, marketingul poate să vină în ajutor.
De la conținut video, articole de blog sau Google Display Ads până la comunicarea pe social media, poți avea un plan unitar ce te va ajuta să atragi mai mulți pacienți la tine în cabinet. Odată ce au auzit despre tine, vei vrea să le arăți profesionalism și să le răspunzi la întrebări. O combinație între optimizarea SEO și Google Search Ads te vor poziționa în primele rezultate ale căutărilor de pe Google. Astfel, dacă vor căuta pe Google un răspuns pentru problemele lor, tu vei fi acolo să-i ajuți. Iar ei vor fi mai aproape de o consultație. Sigur, nu toate căutările pe Google se concretizează cu o programare pentru consultație. Una dintre cauze poate fi anxietatea sau teama de medic. Ce poți face pentru a împiedica „tracul” pacienților? Construiește o relație de încredere. Încurajează-i să pună sănătatea pe primul loc și să meargă la medic. Poți apela la studii de caz prin care să prezinți aplicații ale terapiilor și tratamentelor pe care le oferi, sau poți chiar să ceri câteva testimoniale de la cei care deja ți-au fost pacienți și s-au vindecat cu ajutorul tău. Astfel, consolidezi relația de încredere și încurajezi programările. În plus, poți apela la campanii de remarketing prin care să le reamintești celor care au fost pe site-ul tău să se programeze la o consultație sau chiar să ceară mai multe detalii dacă au îndoieli.
Poți obține recomandări de la pacienții tăi
Dacă s-au programat și au venit la consultație, tot ce urmează va stabili dacă te vor recomanda și altora și dacă vor reveni în cabinet când vor avea nevoie. Ține cont de atmosfera din cabinet și de prețul consultației, asigură-i că pot apela la tine oricând pe timpul tratamentului. Astfel, le arăți că îți pasă, creezi o relație cu pacienții și devii prima opțiune atunci când au din nou nevoie de un medic. Iar atunci când prietenii lor vor cere o recomandare, sigur vor fi direcționați către tine. Tu îți crești baza de pacienți, iar ei revin la tine pentru serviciile medicale pe care le oferi. Vei avea pacienți care vor reveni periodic în cabinetul tău. Fie că este vorba de un control de rutină sau de pacienții cu boli cronice, anumiți oameni vor trece pe la tine mai des. Ce poți face pentru ei? Le poți trimite mesaje prin care să le reamintești că este momentul pentru o nouă serie de investigații sau să îi notifici cu privire la noi opțiuni de tratament pentru bolile care îi afectează. Poți chiar să îi ajuți să se programeze, ca să evite cozile.
Anunță pacienții că au prioritate pentru tratamentele periodice sau inovatoare
Dacă ai o listă de pacienți care suferă de afecțiuni similare, poți automatiza o serie de mesaje care să îi invite la control periodic (email automation) sau doar să îi informeze despre noi opțiuni de tratament, sfaturi și recomandări medicale, orice crezi că ar fi relevant pentru ei. Nu în ultimul rând, nu uita de feedback-ul pacienților. Ține cont de mesajele lor, fie ele negative sau pozitive, și încearcă să îmbunătățești constant experiența pacienților. În prezent oricine își poate spune opinia pe Google sau pe Facebook, iar opiniile contează pentru pacienții noi.
Primii pași de marketing pot fi făcuți chiar de medic, nu necesită cunoștințe de specialitate și nici nu costă prea mult.