Departament de marketing externalizat

Propria ta echipă de marketing disponibilă în doar câteva zile.

Marketing pentru recrutare și resurse umane

Soluții integrate de marketing pentru recrutare și comunicare internă

Îți este tot mai greu să găsești oamenii potriviți pentru posturile disponibile din compania ta. Tot mai multe firme din România se confruntă cu această problemă, indiferent de domeniu ori de numărul de angajați. Conform unui studiu realizat de Talentspotting, la începutul lui 2020, cea mai mare problemă a companiilor în procesul de recrutare este calitatea CV-urilor.

E posibil ca pandemia din primăvara lui 2020 să schimbe puțin lucrurile, dar istoria ne spune că este doar temporar.

Mai puține CV-uri, dar mai mult talent

Cum ar fi să primești mai puține CV-uri pentru un post, dar aceste CV-uri să se potrivească mai bine job-ului pe care îl oferi?

Oare tu poți recruta pe Facebook sau LinkedIN?

Alții angajează ușor pe Facebook, unii se descurcă pe canalele clasice. Tu trebuie să găsești canalele care se potrivesc profilului tău.

Află ce cred angajații despre companie

Nu doar pentru a îmbunătății relațiile, dar mai ales pentru a atrage recomandări din partea celor ce deja lucrează pentru tine.

Vrei CV-uri mai multe și mai bune?

Cu siguranță ai încercat o comunicare mai bună spre exterior, câteva mesaje atractive pe Facebook. Poate ai încercat chiar o campanie de PR sau ai apelat la o agenție de marketing, însă rezultatele s-au lăsat așteptate și ai fost dezamăgit. Este de înțeles, pe lângă gestionarea de CV-uri, stabilirea de interviuri, interviurile în sine și managementul actualilor angajați, o strategie integrată de marketing și comunicare poate fi prea mult.

Am identificat 7 motive care pot afecta calitatea CV-urilor pe care le primești:

  1. Nu ești cunoscut în piață;
  2. Valorile și imaginea companiei nu se potrivesc cu valorile angajaților potențiali;
  3. Comunici doar cu cei ce caută un job în mod activ;
  4. Te adresezi unui public nepotrivit;
  5. Comunici pe canale unde viitorii tăi angajați nu intră;
  6. Nu le reamintești celor interesați de beneficiile de a lucra cu tine;
  7. Nu știi ce probleme au proprii tăi angajați (care sunt, de altfel, cei mai buni ambasadori de brand pentru recrutare).
Mix de Marketing pentru recrutare

Mix de marketing pentru nevoile tale de recurtare?

Ne coordonăm pentru a evita disonanța în comunicare, urmărim cheltuielile și eficiența pe fiecare canal în parte pentru optimizarea costurilor per candidat, încurajăm stabilitatea internă, comunicarea și feedback-ul.

Nu ar fi bine ca atunci când se gândesc să își schimbe jobul, oamenii să intre prima oară la tine pe site pentru a vedea ce oportunități ai?

Recunoașterea brandului și/sau employer branding sunt elemente esențiale atunci când faci marketing pentru recrutare.

Employer branding e mai mult decât un manual de brand, este un set de principii și reguli la care aderă întreaga organizație și toți angajații ei. Exprimate corect, ele asigură evitarea disonanțelor între imaginea proiectată în exterior și realitatea din interior, disonanțe care în lumea Social Media nu pot fi ascunse și care afectează negativ șansele de a atrage talente.

În plus, comunicarea online și offline trebuie să respecte regulile de branding ale companiei, atât din punct de vedere vizual cât și al modului de adresare. Practic, atunci când compania ta comunică prin social media, pe site-urile de recrutare, în flyere sau direct cu angajații, destinatarul să recunoască automat și fără prea mari dificultăți cine li se adresează.

Principiile și valorile companiei tale trebuie să fie prezente în comunicarea spre exterior. Sunteți implicați în proiecte de mediu? Afișați-le. Sunteți dedicați în dezvoltarea copiilor nefavorizați. Povestiți despre ei. Cei care își caută loc de muncă vor simpatiza cu valorile voastre și vor dori să lucreze într-un loc preocupat de aceleași probleme sociale sau de mediu.

Nu te speria de cuvintele mari precum employer branding, brand identity, brand awareness și investiția financiară despre care știi că vine cu ele. Dacă aveți un logo, câteva culori principale de brand și stabiliți o direcție de comunicare unitară, (o companie de marketing externalizat vă poate ajuta și în această etapă) ați trecut peste acest pas cu brio. Cheia este să fii consecvent. Din fericire nu e nevoie să începi prin a investi într-un plan de employer branding. Momentan focusul trebuie să fie pe angajați.

Cum se transpune recunoașterea brandului în strategia ta de marketing pentru recrutare?

Prin campanii de PR, prin postări susținute în Social Media, dar și prin campanii outdoor locale sau naționale.

Cum te ajută mai exact o campanie de recunoaștere a brandului?
  • Crește vizibilitatea companiei pe piață;
  • Te ajută să clădești o reputație pozitivă;
  • Atrage candidați și dorința lor de a lucra în companie.

Controlul reputației?

50% din candidați spun că nu vor să lucreze pentru o companie cu o reputație proastă, indiferent de salariu (Betterteam Blog 2017). Toată lumea își poate scrie însă opinia pe Facebook sau Google. Te ajutăm să reiei controlul asupra reputației companiei tale.

Conform unor statistici, 50% din oameni se gândesc acum să își schimbe jobul. De ce să aștepți să te găsească când poți să le atragi atenția cu o propunere interesantă?

De multe ori le ceri angajaților tăi să fie proactivi, dar marketing-ul tău de recrutare este proactiv? Un simplu anunț cu detaliile unui post nu mai atrage la fel cum o făcea înainte, în special dacă vorbim despre industrii precum IT, unde un potențial candidat are atât de multe oferte încât va alege după alte criterii decât salariul sau orele de muncă.

Deci, pe lângă efortul de comunicare de brand, poți veni cu un strat de comunicare care să se concentreze pe cei ce sunt deja angajați.

Ce ar trebui să conțină aceste mesaje?
  • Extra beneficiile pe care viitorii angajați le găsesc în compania ta;
  • Proiecte inedite la care ar putea participa un viitor angajat;
  • Proiecte sociale și culturale în care este implicată compania.
Cum se transpune mai exact o astfel de campanie în strategia de marketing pentru recrutare?

Prin campanii de Brand Awareness, atât prin Google Ads cât și prin Facebook Ads, prin parteneriate cu reviste de specialitate sau newslettere din industria ta.

Cauți ingineri și primești CV-uri de la ospătari? Ai grijă la targetare

Știm că nu ești specializat în marketing, dar este important ca atunci când promovezi un anunț pe rețelele de socializare să parcurgi cu mare atenție audiențele reclamei tale. De ce? Pentru că de cele mai mult ori algoritmii social media te pot surprinde.

Dacă angajezi ingineri, pe lângă evidentul “este inginer”, rafinează targetul tău cu interese conexe ingineriei, hobby-uri sau pasiuni comune ale celorlalți ingineri din compania ta. Astfel, vei reuși să aduci nu numai candidați relevanți, ci și potriviți cultural cu angajații tăi existenți.

NU UITA! Este foarte important să nu discriminezi în aceste tipuri de anunțuri. Te poți trezi cu contul de publicitate suspendat.

Cum se transpune mai exact o astfel de campanie în strategia de marketing pentru recrutare?

Prin experiența de a lucra cu platformele pe care le ai la îndemână, prin teste, alte teste și noi teste.

Cauți pe Facebook specialiști în IT cu experiență de peste 5 ani? Și-au închis conturile acum 5 ani!

Suntem convinși că ai discutat cu alți recrutori și unii dintre ei te-au convins că ei primesc foarte multe CV-uri de calitate direct pe Facebook. Sigur, este foarte posibil, dar ce angajează?

Este foarte important ca în strategia ta de marketing pentru recrutare să îți cunoști foarte bine profilul de candidat, nu doar din punctul de vedere al postului pe care îl va ocupa, dar și din punct de vedere uman. Cine sunt ei, cu ce își ocupă timpul liber? Ce le place să facă? Unde pe internet își petrec timpul?

Dacă ai răspunsul la aceste întrebări poți să muți bugetele de promovare ale anunțurilor de angajare pe platformele unde anunțul tău chiar poate fi văzut de cei pe care chiar vrei să îi angajezi. Vei vedea că în scurt timp calitatea CV-urilor tale va crește simțitor.

Cum se transpune mai exact o astfel de campanie în strategia de marketing pentru recrutare?

Printr-o cercetare de piață, atât a industriei cât și a angajaților existenți pentru a identifica exact platformele pe care le frecventează.

Când candidații încep să caute activ un job, este important să fii prezent, cu argumente convingătoare.

Mix-ul de marketing de care ai nevoie nu este așa de simplu pe cât credeai? Abia acum am ajuns la ceea ce faci tu în prezent – să fii vizibil atunci când cineva caută activ postul pe care tu îl ai disponibil.

Marketing-ul reactiv, fie că este vorba de site-uri specializate de recrutare, propriul tău site sau campanii de Google Search, trebuie să răspundă acestor căutări. Însă să răspundă este una, dar să și convingă este alta.

De ce s-ar angaja cineva la tine? Care sunt beneficiile job-ului tău? Ce oferi tu în plus? Propunerea ta trebuie să atragă, chiar să convingă pe loc. Cât de ușor îmi este să înțeleg ce îmi propui? Cât de ușor ajung la birou? Îmi pui la dispoziție o mașină? Mă ia un coleg? Există un autobuz? Am unde să mănânc? Am facilități precum o piscină? De la nevoile elementare la luxul de la muncă, anunțul, oferta și reclama ta trebuie să mă asigure că la tine găsesc ceea am nevoie.

Vei optimiza multe mesaje și ad-uri până vei ajunge la varianta care convertește, dar satisfacția va fi meritat. Nu uita, scopul tău final este să aduci oameni pe site-ul tău, unde ai locul și spațiul necesar pentru a-ți spune întreaga poveste.

Cum se transpune mai exact o astfel de campanie în strategia de marketing pentru recrutare?

Prin SEO, Google Search Ads, Facebook Jobs, LinkedIn Jobs, platforme specializate de recrutare.

Nu ești sigur că i-ai convins de la prima vizită pe site? Poți sa le amintești cine ești și ce oportunități ai pentru ei prin mesaje personalizate.

Da, nici eu, nici tu, și ca noi mulți alții, nu mai au răbdare să citească toate detaliile dintr-o pagină web. Mai ales dacă aceasta din urmă nu este optimizată pentru mobil sau nu are informația structurată suficient. Deci, ce poți face pentru a nu pierde un eventual candidat care a intrat pe site-ul tău, dar, din diverse motive nu a aplicat?

Îi poți da mesajele și beneficiile din această pagina, structurate într-o campanie de Remarketing. Mai exact aceste campanii, ce se realizează prin Google sau Facebook, au ca scop să îi reamintească vizitatorului site-ului tău cine ești, la ce job a vrut să aplice și nu a apucat, care sunt beneficiile de lucra cu tine.

Cum se transpune mai exact o astfel de campanie în strategia de marketing pentru recrutare?

Prin Google Remarketing, Facebook și Instagram Remarketing.

Comunicarea către exterior

Folosim un mix de canale de marketing specifice profilului tău de candidat, online sau offline, iar rezultatele se măsoară într-un mix între cantitatea și calitatea CV-urilor vis-a-vis de costuri, monitorizate pe fiecare canal în parte.

Felicitări, ai angajat. Relația ta cu oamenii tăi se încheie aici? Nu!

Sigur, canalele alternative de atragere a candidaților vor da rezultate, o strategie de marketing și o comunicare spre exterior unitară vor crește reputația companiei. Însă implementarea unei comunicări interne eficiente și coerente te va ajuta și să înțelegi mai bine care sunt nevoile propriilor angajați, care sunt temerile și nemulțumirile lor. Astfel, nu doar că vei crește rata de retenție a propriilor angajați, dar vei și înțelege mai bine cu ce beneficii poți atrage viitorii angajați.

De asemenea, dacă comunicarea spre exterior este foarte vizibilă și structurată, comunicarea spre interior trebuie să fie mai subtilă. Ea aduce informație, încurajează comportamente, obține feedback și ușurează procese. Este un buffer între comunicarea formală (canale oficiale, procedurale) și informală (la țigară) și poate fi bidirecțională. Și pentru mai multă onestitate și autenticitate, este foarte bine să fie organizată de un colaborator extern.

Comunicare internă pentru apartenență și recomandări

Probabil una dintre cele mai neglijate procese din strategia de recrutare, comunicarea internă, este foarte importantă din 2 motive. Ea ajută la descoperirea problemelor din interiorul companiei, este cel mai bun radar de employer branding. În plus, ajută la obținerea de recomandări din partea angajaților actuali.

Un chestionar anonim poate identifica probleme cu care se confrunta angajații și poate crește gradul de satisfacție al acestora.

Comunicarea internă ce urmează același principii de brand ca și cele externe le va aduce angajaților un sentiment de apartenență și dorința de a se mândri cu o companie care trăiește în baza acelorași principii ca ale lor.

Un astfel de sentiment va aduce inevitabil la recomandări interne, deci la CV-uri de la persoane care nu vor renunța la postul lor după 3 luni. Voi știți cel mai bine cât de importante sunt recomandările din interior. Nu doar costul foarte mic per angajat este marele avantaj, ci și un CV de calitate, deci un angajat de calitate.

Comunicare în interior

Introducem un layer semi-formal bidirecțional care să acopere spațiul dintre comunicarea internă formală (procedurală) și cea informală, susținând construirea culturii companiei.

Cum se transpune mai exact o astfel de campanie în strategia de marketing pentru recurtare?

Onboarding – Primii pași ai angajatului în companie marchează opinia generală a fiecăruia. De ce să nu te asiguri că faci o primă impresie foarte bună cu un proces de onboarding personalizat?

Comunicare internă – Panoul de perete și revista companiei poate sunt depășite, dar Social Media și un newsletter intern sunt mai importante ca oricând.

Cercetare internă – Ce părere au angajații despre companie în general? Ce cred despre proiecte, organizare sau chiar despre șeful direct? Cum poți afla sincer ce idei și probleme au? Cum se simt lucrând de acasă în timpul stării de urgență?

Încurajarea de recomandări – Angajații fericiți vor recomanda tuturor prietenilor să vină să depună un CV. Încurajăm și monitorizăm efortul ambasadorilor interni de a promova locurile de muncă disponibile prietenilor lor folosind canale sociale precum Facebook, LinkedIn , WhatsApp și chiar SMS sau e mail.

Voi vă ocupați de angajați, noi avem grijă de calitatea CV-urilor și de comunicarea internă și externă

Marketing-ul poate funcționa la fel de bine pentru vânzarea unui produs, pentru a pune în valoare o serie de servicii, dar și pentru recrutare. De unde știm? Pentru că marketing-ul pentru resurse umane este foarte apreciat de clienții noștri.