Primăvara anului 2020 a fost un moment greu pentru noi toți. Pandemia ne-a dat planurile peste cap, dar a marcat și începutul unei noi ere de business. Clienții se mută în online. Și atunci, ce e de făcut?
MAI MULȚI CLIENȚI DIN ONLINE
Clienții tăi stau pe Facebook sau Google, poate cu gândul la mâncare. Te găsesc și pe tine?
FĂRĂ LIMITĂ DE LOCURI
Poate ai fost nevoit să refuzi clienți pentru că mesele erau ocupate. În online e loc pentru toți.
TOTUL SE MUTĂ ONLINE
Din ce în ce mai mulți clienți vor dori să comande online de acum înainte. De ce să nu fii alături de ei?
E posibil să ai deja un site, iar totul să meargă foarte bine. Dar dacă, cu tot cu site, încă simți că ai nevoie de puțin ajutor, ai ajuns unde trebuie. Am analizat nevoile restaurantelor și comportamentul clienților și am întocmit un plan pentru care am luat în calcul principalele obiective ale unui restaurant.
MAI MULȚI CLIENȚI ÎN RESTAURANT
MAI MULTE COMENZI ONLINE
UMPLEREA INTERVALELOR MOARTE
INTRODUCEREA DE PREPARATE NOI
Am început prin a identifica principalele lucruri pe care și le doresc toți cei care au un restaurant. După analiză, ne-am dat seama că totul se învârte în cerc când vine vorba de restaurante și clienții lor.
Cuprinsul articolului
- Mai mult decât un Website, noul tău Restaurant Digital
- Soluții de marketing integrate pentru restaurante
- Ospitalitatea din restaurant se mută în online
- Odată ce devin clienții tăi, vei vrea să îi fidelizezi
- Creează o comunitate
- Vor reveni pentru experiența pe care o oferi
- Păstrează-ți autenticitatea în online – restaurantul tău e acum pe Internet
- Bonus: Tips & Tricks ale marketingului pentru restaurante
Clienții te caută online. Oricum, poate nu te întâlneai zilnic cu ei în restaurant, dar poți menține interacțiunea în online chiar dacă nu puteți să vă întâlniți. Începe să sune bine? O campanie de remarketing, un plan de Social Media gândit deștept și clienții își vor aminti de tine de fiecare dată când le e foame. Toate optimizate pentru a nu-ți irosi bugetul. Desigur, nu e indicat să lași un amator să se joace cu bugetele tale de promovare, dar dacă crezi că ai găsit o persoană care să se descurce, ești pe drumul cel bun. Bineînțeles, poți apela oricând la marketing externalizat sau la o agenție de marketing digital care să-ți creeze o campanie eficientă. Vom lua ca exemplu situația lui Matei, avatarul nostru căruia îi este puțin foame.
Experiența pe care o are un vizitator pe site este la fel de importantă ca zâmbetul cu care este întâmpinat în restaurant
Acum să vorbim puțin despre clienții tăi: oamenii mănâncă în fiecare zi, iar printre ei sunt și clienții tăi. Ei mănâncă, iar tu gătești. Cum ar fi ca atunci când oamenii din zonă cărora li se face foame să te găsească pe tine în primele rezultate dacă intenționează să comande ceva bun de mâncare? Dacă te-au găsit, a fost făcut primul pas. De-acum contează ce le arăți. Poze cu mâncare care să le facă poftă să guste ceva nou, liste complete de ingrediente și prețuri, toate sunt importante pentru ei atunci când vor să comande. Să zicem că am depășit și etapa aceasta, clientul este deja interesat să comande și caută la tine pe site o modalitate de comandă. Nu un număr de telefon, ci un buton care să-i spună „adaugă în coș”. Clienții sunt comozi, preferă să dea două click-uri în loc să te sune. Dar e mai convenabil și pentru tine. Nu trebuie să mai stai prins în apeluri și poți să pregătești liniștit comenzile. În online, mai ai un avantaj: le poți face recomandări. Up-sells sau cross-sells, așa cum le spunem noi. Concret, le poți recomanda și un vin pentru mâncarea pe care au comandat-o. Sau un desert, o garnitură, orice crezi tu că ar putea să-i intereseze. Iar dacă nu sunt convinși, poate le arăți ce au comandat și alți clienți, să îi inspire. Pe site, poți duce personalizarea experienței clienților la un nivel superior. De exemplu, poți invita clienții să-și facă cont atunci când comandă de la tine. Astfel, le poți recomanda din nou preparatele pe care le-au mai încercat, le poți trimite newslettere și SMS-uri prin care să îi anunți ce mai e nou în meniul tău. Găsești toate recomandările noastre în ebook-ul gratuit pe care ți l-am pregătit.
Soluții de marketing integrate pentru restaurante
Gata. Site-ul e online, pozele sunt bune, apari în căutări și clienții pot comanda online. Și-acum ce faci? Aștepți să vină totul de la sine, sau ești proactiv? Noi îți recomandăm să continui cu următorul pas în creșterea afacerii tale, promovarea. Pentru asta, ai nevoie de un plan bine definit. Structura pe care ți-am pregătit-o te poate ajuta să alegi mai ușor canalele de promovare care se potrivesc business-ului tău. După ce ți-ai pus gândurile în ordine și ai început treaba, nu uita să fii atent la bugete, să respecți structura inițială și să gândești fiecare acțiune din perspectiva clienților tăi. Desigur, e posibil să greșești, dar dacă ai răbdare și destulă determinare, până la urmă o să reușești. Dacă preferi să-ți investești timpul în perfecționarea culinară, poți oricând apelezi la servicii de marketing externalizat sau la o agenție de promovare online.
Ospitalitatea din restaurant se mută în online
Imaginează-ți cum obișnuiau să intre clienții în restaurant: erau întâmpinați mereu cu un zâmbet cald, ospătarii îi făceau comozi și le ofereau o experiență plăcută, cu atenție la detalii, totul pentru a-i face să se simtă bine primiți la tine în local. Acum imaginează-ți că muți totul pe Internet: poți primi clienți non stop, nu va conta dacă personalul tău are o zi proastă și n-are chef să zâmbească. În online, totul decurge așa cum îți dorești, de fiecare dată.
Vrei să atragi clienți noi – aici e vorba de experiența pe care o oferi și pe care ei o vor căuta. Trebuie să știe că le oferi mai mult decât un loc de luat masa sau mâncare la pachet
Sigur, nu prea au cum să afle de experiența de la tine din restaurant, despre atmosferă, mâncare și poveste dacă nu trec cel puțin o dată pe la tine? Ce soluții ai? Pe Internet poți face aproape orice. Nu e nevoie să te prezinți singur în fața lor și să le povestești lucruri, e de ajuns să îi încurajezi pe cei care te-au vizitat deja să îți lase review-uri. Pe Google, pe Facebook sau pe Tripadvisor, oriunde e bine, atât timp cât cineva poate să povestească despre tine și să-ți facă povestea cunoscută. Și e foarte important să răspunzi la aceste review-uri, să întreții comunicarea. Dacă au văzut câteva review-uri bune despre tine, clienții sunt aproape convinși să îți treacă pragul, fizic sau virtual. Următorul pas e să îi faci să interacționeze cumva cu tine. Organizează un eveniment, lansează un preparat nou, caută un motiv, un pretext pentru care ei să te caute. Faci puțin promo în zona ta, să afle și ei și așa îi aduci la tine. Poți folosi campanii de promovare Google sau Facebook (de preferat un mix între cele două). Dacă nu a mers cu evenimentele și cu lansările de preparate noi, încearcă niște oferte speciale. Pachete de produse, reduceri de preț, orice crezi tu că le-ar putea stârni interesul ca să comande de la tine.
Odată ce devin clienții tăi, vei vrea să îi fidelizezi
Nu neapărat să fie fanii tăi, dar totuși, să revină cu plăcere la tine. Pentru asta, e important să menții o comunicare activă cu ei, să își reamintească ce bine s-au simțit în atmosfera pe care le-ai creat-o. În acest caz, arma ta secretă sunt postările pe Social Media. Adică postări simple, cu poze care să creeze impactul pe care ți-l dorești și un text de postare care să sugereze nu doar calitatea mâncării, dar și valorile tale de brand (nu enumerate, ci sugerate). Poți posta chiar și filmulețe scurte în care să le arăți cum prepari mâncarea sau alte lucruri care crezi ca ar putea fi interesante pentru ei. Nu trebuie nici să uiți de preparatele noi. Ceva gustos, care să arate bine, sigur le va atrage atenția. Pentru asta poți încerca niște campanii de Google Display sau chiar o campanie de Facebook Ads. Atenție la setările campaniei și la target. N-ai vrea ca tu să ai restaurantul în Sibiu iar ad-urile tale să fie targetate pe București, nu-i așa? Pentru următoarea etapă, haide să ne imaginăm un scenariu: tot ce am stabilit până acum a funcționat. Clientul a comandat online și este mulțumit de experiența pe care a avut-o în tot acest timp. Comanda nu a fost încă trimisă, așa că mai ai timp să aranjezi ceva care să-l facă și mai fericit pe client. Oferă-i o mică atenție, o surpriză din partea ta, care să adauge un plus de valoare și de personalitate serviciilor de până acum. Despre ce fel de surpriză vorbesc? Dacă e 1 martie, pune și un mărțișor lângă comandă. Pentru zilele obișnuite, oferă un desert mic sau un card cu un vizual drăguț, poate chiar de la tine din restaurant, care să-i amintească de locul lui de la masă, de vederea din fața restaurantului sau chiar de bucătarul care i-a gătit cu drag toate felurile de mâncare. Poți fi cât vrei tu de creativ aici. Poți pune poze cu locuri reprezentative ale orașului, poate locuri în care s-ar fi plimbat el și poți adăuga un text scurt care să-l facă cel puțin să zâmbească când se gândește la tine.
Creează o comunitate
Acum urmează să-ți spun un secret de care s-au prins câteva restaurante. Poate deja îl știi și tu, dar merită să-ți reamintesc de el: comunitatea ta e cea care contează cu adevărat. Adică mai mult decât relația standard între un restaurant și client. Aici e vorba de interacțiunea pe care o ai tu, angajații tăi și oamenii între ei, despre cum reușești să îi faci pe toți să se simtă bine când vin la tine. Despre cum rar vezi un personaj singur la masă, pentru că toți vin la tine cu prietenii sau cu familia, să se simtă bine împreună. Cum poți crea o comunitate? Încearcă, atât tu cât și angajații tăi, să intrați în vorbă cu oamenii care vin să ia masa acolo. Nu agresiv sau agasant, ci doar cu o glumiță subtilă sau o recomandare de preparat, urmată apoi, înainte de nota de plată, de cererea unui feedback sincer „la locul faptei”.
Ce altceva mai poți încerca?
Fii deschis la ideile lor. Poate viziunea lor nu se potrivește cu business-ul și dorințele tale, dar nu strică niciodată să asculți o a doua părere. În plus, nu uita că se vor simți apreciați și se vor apropia dacă le ceri părerea sincer. Organizează evenimente pe bază de invitație: o degustare de vin la care să-ți inviți clienții fideli, o seară în care un chef bucătar să le pregătească ceva deosebit care nu e inclus în meniu o să îi facă să se simtă speciali și apreciați. O să vezi că aprecierea va deveni reciprocă.
Vor reveni pentru experiența pe care o oferi
Revenim cu drag acolo unde ne-a plăcut. Nu neapărat pentru mâncare, ci pentru atmosferă și felul în care ne-am simțit. E valabil și pentru restaurante. Poate le-ai scăpat puțin mai multă sare în mâncare, poate le-ai dus ciorba puțin rece, dar asta nu îi va opri să revină dacă le-a plăcut cu adevărat la tine în restaurant. Aceeași regulă se aplică și în online. Dacă le-a fost ușor să găsească preparatele la tine pe site, au plasat repede comanda și tu le-ai livrat-o prompt, o să revină. Mai ales dacă nu ai uitat să continui să oferi experiența unică și alte surprize, așa cum am discutat mai sus. Iar atunci când vor vrea să revină la tine, e important să te găsească. Aici îți va fi de ajutor o campanie de Google, care să te aducă în primele rezultate de pe Google atunci când cineva te va căuta. Astfel, va fi și mai ușor pentru clienți să comande din nou și din nou de la tine, ori de câte ori au chef de ceva bun.
Păstrează-ți autenticitatea în online – restaurantul tău e acum pe Internet
Brandingul, identitatea și personalitatea ta sunt elementele care te-au consacrat. Sunt cele care te definesc așa cum ești tu, un restaurant de succes la care clienții se întorc pentru experiență și mâncarea bună. E important să nu le pierzi în valul de instrumente de promovare. Ține cont de ele și de valorile tale de brand. E important ca atunci când ai o imagine solidă, să nu te lași asociat cu alții de pe aceeași piață doar pentru că e mai comod. La ce mă refer? Dacă restaurantul tău nu are caracter general de delivery, nu te amesteca cu shaormeriile de pe FoodPanda sau Glovo. Păstrează-ți brandul nealterat și adresează-te celor care știu ce pot să găsească la tine. Nu te baza pe faptul că o să li se facă poftă de un piept de rață dacă îl văd înconjurat de burgeri low-end sau de o shaorma cu de toate. Ține cont de clienții tăi, de obiceiurile lor culinare și încearcă să te diferențiezi prin unicitatea și stilul tău caracteristic.
Bonus: Tips & Tricks ale marketingului pentru restaurante
Spune-ți povestea
Restaurantele de succes pornesc de obicei de la o idee nebunească. Poate un vis, o experiență sau o pasiune te-au făcut să-ți dorești un restaurant – și de acolo, totul se leagă în povestea ta. Clienții se vor bucura să afle cum s-a născut restaurantul la care vin să mănânce. Include povestea pe site și lasă lumea să știe de unde ai pornit.
Continuă să recomanzi preparate și în online
Oferă-le inspirație, ajută-i să aleagă preparatele cele mai bune din meniul tău. De ce e bine să recomanzi mâncarea ta pe internet? Simplu: e ușor să ajungă la mai multă lume decât dacă i-ai recomanda individual câte ceva fiecături client.
Nu uita de zilele speciale din an
Preparatele speciale pentru Crăciun, deserturile atent pregătite pentru Valentine’s Day sau poate chiar micii de 1 Decembrie te pot ajuta să îți impresionezi clienții cu creativitatea în bucătărie.
Feedback management
Adună informații de la clienți, cere-le părerea și încearcă să aplici toate ideile pe care ți le spun ei. Bine, nu chiar pe toate, ci doar pe cele care aduc un plus de valoare restaurantului tău.
Review management
Review-urile de pe Google, Tripadvisor sau Facebook sunt o cale simplă prin care poți obține citate de la clienți. Le poți pune pe site sau în materialele de promovare ca și testimoniale. Pe lângă asta, review-urile îți oferă indicii care te ajută să verifici calitatea muncii propriei echipe și a preparatelor, dar și să afli ce poți să îmbunătățești. În plus, nu uita să le răspunzi la feedback. Comunicarea este esențială în comunitate. Iar pe lângă comunitate, review-urile de pe Tripadvisor te vor ajuta să ajungi la turiștii străini, care odată ajunși la tine în oraș, este probabil să caute acolo câteva locuri pe care nu vor vrea să le rateze.
Cât de utilă este o aplicație pentru telefon?
Între aplicația restaurantului tău și o aplicație dedicată de food delivery (de exemplu Food Panda), clienții o vor alege întotdeauna pe cea care le este cel mai la îndemână. Crezi că le-ar plăcea mai mult să instaleze câte o aplicație pentru fiecare restaurant de la care comandă, sau să le găsească pe toate într-un singur loc? În plus, pentru a dezvolta o aplicație ai nevoie de multe resurse, plus o echipă de programatori. Oare merită efortul? Noi recomandam un site bun si un proces de comandă cât mai fluent. Va fi suficient.
Nu strică să ai un sistem integrat pentru preluarea comenzilor de pe site
Nu e simplu, dar un sistem care să poată integra comenzile care vin de pe site, din aplicații și de pe telefon în același loc îți poate simplifica activitatea. Astfel, tot procesul este mai eficient, iar șansele ca preparatele să ajungă la clienți în timp util cresc considerabil. Sunt multe sisteme pe piață, dacă te gândești la asta te putem ajuta să alegi unul potrivit pentru tine.
Google te poate anunța când cineva te menționează în online
Google e mai mult decât un simplu motor de căutare (dar probabil știai deja asta). Folosindu-te de unul dintre instrumentele lui, Google Alerts, poți primi alerte atunci când cineva te menționează într-un articol. De exemplu, poate ți-a trecut pragul vreun travel blogger care a scris despre mâncarea bună pe care a gustat-o la tine. Poți să găsești ușor articolul lui și chiar să-i dai și tu share – să-l faci public în comunitatea ta. Tare, nu?
Mai mult decât un Website, noul tău Restaurant Digital