Formarea unui departament de marketing intern este o nevoie care apare de obicei în faza de dezvoltare accelerată a afacerii tale. Poate marca trecerea de la o colaborare cu o echipă de freelanceri la alte tipuri de parteneriate, mai stabile și cu perspectivă pe termen lung. Dar cum vei proceda? Angajezi un Chief Marketing Officer (CMO) care necesită un buget semnificativ? Colaborezi cu o echipă de marketing externă? Aduci un manager care să coordoneze mai bine freelancerii pe care îi ai deja? Sau îți formezi propriul om de marketing, având mai multă certitudine în această investiție și mai puțină presiune pe buget?

Una din variantele pentru punerea bazelor unui departament de marketing in-house o reprezintă formarea așa numitului marketer “în formă de T”, un profesionist polivalent care va ajunge în viitor să aibă atribuții strategice și de coordonare în cadrul echipei de marketing. Un marketer “în formă de T” este un profesionist care are o gamă largă de cunoștințe în diverse arii de marketing și cunoștințe profunde în câteva arii specifice. Are de asemenea valențe strategice, este curios și poate avea inițiative care să dezvolte canale de marketing adaptate audienței afacerii tale. Din multe puncte de vedere, reprezintă omul de bază cu ajutorul căruia vei începe construcția departamentului tău de marketing in-house. De ce spunem acest lucru? Pentru că, fiind polivalent, va colabora direct cu tine pentru idei strategice, va testa canale și tactici de marketing, se va ocupa de implementare, dar și de coordonarea unuia sau mai multor asistenți de marketing. Chiar și în condițiile în care vei colabora pe viitor cu un departament de marketing externalizat, să ai un marketer in-house care se va ocupa de coordonare este de neprețuit. Poate fi angajatul în care să investești, cu perspectiva ca acesta să devină Director de Marketing în câțiva ani, degrevându-te pe tine de micromanagementul echipei de marketing (care poate acum e format din freelanceri), de angajarea diverșilor colaboratori pe care îți e greu să îi evaluezi, de strategia de marketing pe care poate acum o trasezi intuitiv și multe, multe altele. În general, este foarte dificil de găsit un T marketer gata format care să și înțeleagă la perfecție domeniul tău de activitate – posibil ca un departament de marketing externalizat să crească și să aibă în echipă acest fel de marketeri. Vestea bună este însă că și tu îl poți crește de la zero, evident cu investiția și timpul necesare maturizării sale. În multe privințe, diferența dintre un T marketer și un profesionist hiper specializat din domeniu este cam ca cea dintre un multimetru și un șubler. Multimetrul poate măsura o gamă largă de variabile, oferind o privire generală, în timp ce șublerul este extrem de precis, dar limitat la o anumită funcție.



În ce fel recunoști un T marketer la început de carieră?

Iată câteva indicii că ai găsit un candidat în care îți poți pune speranțele și în care poți investi fără regrete. De ce spunem asta? Pentru că o asemenea persoană are și un ridicat simț al recunoștinței, fiind în general un angajat fidel și dedicat. CuriozitateO persoană care își manifestă constant dorința de a învăța și de a explora noi domenii de marketing, de la SEO și social media, la copywriting și analiză de date. Trebuie să știe gramatică și matematică, dar și să scrie un text. Sunt adesea autodidacți și urmăresc să înțeleagă cum funcționează toate piesele puzzle-ului de marketing. Adaptabilitate și deschidere la experiențe noiT marketers sunt flexibili. Într-un context profesional, acești tineri sunt cei care nu se feresc de provocări, chiar dacă nu au experiență într-un domeniu. Își vor asuma sarcini diverse, de la scriere de conținut până la analiza performanței unei campanii. Problem solvingUn bun T marketer este orientat către soluții și va căuta să înțeleagă complexitatea unei probleme pentru a găsi cea mai bună rezolvare. Ei sunt cei care pun întrebări de tipul „de ce” și „cum” pentru a înțelege în profunzime procesele și rezultatele. Perspectiva de ansambluDeși se află la începutul carierei, acești marketeri au deja capacitatea de a conecta fragmente ale unei campanii de comunicare inconsistente într-o strategie coerentă. Ei pot să privească în ansamblu un proiect și să înțeleagă cum fiecare activitate contribuie la obiectivul final. Comunicare și colaborareSunt profesioniști care pot colabora eficient cu colegii din diverse departamente, învățând de la designeri, specialiști în video editing sau dezvoltatori web, și integrează cunoștințele lor pentru a îmbunătăți rezultatele de marketing.


Care este profilul psihologic al unui viitor T marketer?

Să aruncăm o privire și la profilul psihologic și educațional al unui viitor T marketer. Toate aceste aspecte te vor ajuta să redactezi anunțul de recrutare și să elaborezi procesul de selecție. ProactivitateSunt persoane care nu așteaptă să li se dea sarcini, ci caută activ moduri de a contribui. Și e important să fie entuziasmat de ce urmează să facă. Capacitatea de auto-reflecție și auto-îmbunătățireÎși evaluează frecvent munca și sunt motivați să își îmbunătățească continuu abilitățile. Acceptă feedback-ul și învață din greșeli. Rezistență la stresÎntr-un mediu în care sarcinile și responsabilitățile se schimbă rapid, T marketerii pot gestiona bine incertitudinea și se simt confortabil într-o atmosferă dinamică. EmpatieAu o bună înțelegere a comportamentului consumatorilor și își modelează strategiile de marketing ținând cont de perspectivele și nevoile audienței.


Cum selectezi viitorul marketer pe baza educației?

La începutul cariereiRecomandăm alegerea unui proaspăt absolvent sau chiar student/masterand în ultimul an, de preferat cu o parte din studii efectuate în străinătate. Educație interdisciplinarăStudii într-un domeniu de marketing sau comunicare, dar cu interes și în alte arii conexe, precum psihologia, sociologia sau tehnologia. Cursuri și certificări complementareNu e obligatoriu, dar un viitor T marketer va fi înclinat să urmeze cursuri sau activități suplimentare, de exemplu, Google Analytics, SEO, Facebook Ads sau copywriting, pentru a-și lărgi orizontul. Proiecte extracurriculareEste posibil să fi participat la proiecte de freelancing, voluntariat sau internshipuri în mai multe arii conectate sau nu cu marketingul. Acest lucru le oferă o experiență diversă și o bază solidă de învățare.


Integrarea în companie și procesul de formare al unui T marketer

Acum că ai înțeles profilul psihologic și backgroundul educațional al viitorului T marketer, este timpul să înțelegi cum trebuie integrat în companie și cum să organizezi lucrurile pentru ca el să devină marketerul complet pe care ți-l dorești. Un asemenea angajat are nevoie de:

  • Mediu diversificat de învățare
  • Mentorat și coaching
  • Acces la instrumente moderne
  • Libertatea de a experimenta și eșua
  • Proiecte diverse și colaborare interdepartamentală

Un viitor T marketer trebuie expus la o gamă largă de activități de marketing. Într-o firmă aflată la început sau într-un departament in-house incipient, unde sarcinile nu sunt strict delimitate, poate experimenta diferite roluri și își poate dezvolta rapid abilități noi. Va prospera atunci când primește feedback constructiv și este provocat să își depășească limitele. Expunerea la cele mai recente tool-uri de marketing, analiză de date, CRM și instrumente de automatizare este esențială pentru dezvoltarea competențelor sale tehnice și strategice. De asemenea, un mediu profesional care încurajează inovația și experimentarea fără teama de a greși este ideal. În acest fel, viitorul T marketer poate să își exploreze creativitatea și să își perfecționeze abilitățile într-o gamă largă de activități. Acești marketeri învață cel mai bine atunci când au ocazia să colaboreze cu echipe diverse, cum ar fi echipa de vânzări, IT sau design. Această colaborare îi ajută să înțeleagă cum funcționează întregul ecosistem al unei afaceri și cum marketingul se integrează în acesta. Identificarea și cultivarea sa necesită un ochi atent la trăsături precum curiozitatea, proactivitatea și adaptabilitatea, dar și un context profesional care să permită învățarea continuă și colaborarea pe proiecte complexe. Rareori poți găsi aceste calități în colaboratori externi, care, deși performează, nu reușesc de obicei să lucreze pe coordonatele strategie – coordonare – execuție. Există, desigur, și varianta în care ai norocul să dai peste un departament de marketing externalizat, cu oameni formați ca și T-shaped marketers. De notat: E mai ușor de crescut un om on-site, un mediu care încurajează învățarea interdisciplinară. Remote pune presiune suplimentară pe organizare.


Planul de implementare

Recrutare și exersarea unor skill-uri de bazăDupă recrutare și testarea abilităților de mai sus, urmează două-trei luni de copywriting și content creation - recomandăm aceste skill-uri, urmând ca în viitor să adaugi și altele în job description. Aici va fi un efort mai mare din partea ta. Salariul nu e o problemă, un T marketer va accepta un salariu minim dacă perspectivele de dezvoltare și creștere sunt adecvate. Preluare de task-uri de la freelanceriUrmează alte două-trei luni pentru preluarea task-urilor de content și copywriting, timp în care se reduce treptat dependența de freelanceri pentru aceste sarcini. Vei pune accent pe aprofundarea cunoștințelor și pe integrarea în echipă a noului om. Efortul tău se menține ridicat, dar deja vei începe să îți dai seama dacă e sau nu omul potrivit. Evaluare și atribuții de coordonareÎn urma reevaluării echipei după șase luni, acest marketer ar putea prelua un rol managerial. În noua sa poziție va rămâne punct de contact pentru tine, va fi responsabil pentru strategie, pentru direcții de comunicare, pentru gestiunea conținutului și a instrumentelor de promovare (postări, landing pages, newslettere etc.). Colaborarea cu un specialist în design și video editing poate fi păstrată, deoarece aceste skill-uri sunt adesea complementare. În timp, pe măsură ce nevoile cresc, poți lua în considerare angajarea unui asistent de marketing pentru sarcinile repetitive.  Angajezi sau externalizezi?Acum că ai văzut ce presupune recrutarea și formarea unui marketer "în forma de T", este timpul să decizi dacă vei angaja sau dacă vei externaliza. Îți recomandăm, pentru clarificare, articolul "Angajezi sau externalizezi? Soluții de marketing pentru afacerea ta".

Întâmpini dificultăți în organizarea departamentului de marketing?

Noi ne-am avântat, am învățat și am exersat cam tot ce ține de marketing, online și offline, pentru ca tu să ai pe cine să te bazezi atunci când ai nevoie de ajutor. Te poți ocupa de dezvoltarea business-ului, în timp ce noi ne ocupăm de marketing 😉

HAI SĂ DISCUTĂM DESPRE ÎMBUNĂTĂȚIREA EFORTURILOR TALE DE MARKETING!