În ultima perioadă ne-am întâlnit cu multe firme care au ajuns la noi după ce au pierdut accesul la site, la conturile de social media sau la istoricul de promovare. Este o situație complicată, mai ușor de evitat decât de rezolvat.

Cine și de ce are acces la conturile tale?

Prea multe business-uri din România au infrastructura și conturile de marketing „pe mâna altora”. De la un domeniu web cumpărat pe numele unei persoane cu care nu mai colaborezi până la conturi de promovare create de un fost angajat sau un site pentru care nu se mai poate recupera accesul în zona de administrare. Cum se ajunge la astfel de situații? În experiența noastră, câteva dintre cele mai uzuale situații sunt: nu ai știut cum să faci conturile și ai lăsat pe altcineva să le facă; ai avut o colaborare foarte bună cu un om, agenție de marketing sau departament de marketing externalizat, însă acum vrei să faci o schimbare și foștii colaboratori țin ‘ostatice’ conturile de marketing; cei care te-au ajutat până acum nu se mai ocupă de asta și nu mai dai de ei; sau pur și simplu din eroare – pagina de Facebook a ajuns în proprietatea altcuiva dintr-un click greșit. Sigur, dacă ai ajuns pe această pagină, probabil conturile există deja. Vom discuta mai jos despre cum poți să verifici dacă sunt sub controlul tău și ce opțiuni ai dacă nu este așa. Dar înainte de a intra în detalii:

Recuperare acces de admin la conturile de marketing

Cum ai putea evita pierderea accesului la resurse în care ai investit timp și bani?

Astfel de situații pot fi prevenite dacă încă de la început te asiguri că ai acces de administrator la infrastructura principală de marketing. Paginile de Facebook și Instagram, conturile de promovare, domeniul web și contul de email marketing sunt câteva dintre principalele conturi care trebuie să fie în proprietatea firmei sau administratorului. Dacă nu ai destulă experiență sau nu ești dispus să creezi singur conturile, poți ruga pe cineva de încredere să te ajute, să le creeze în numele tău. În ultimă instanță, apelează la echipa de marketing – și ei te pot ajuta cu crearea conturilor și setările inițiale, în aceleași condiții – în numele firmei sau administratorului. Orice variantă ai alege, asigură-te imediat ce conturile au fost create că ai acces de owner sau admin – denumirile pot varia în funcție de platformă. Astfel, dacă ai acces cu adresa ta de email sau numărul tău de telefon, scad considerabil șansele să pierzi accesul la asset-uri critice pentru business-ul tău.


Cum verific dacă am acces de administrator?

În prima fază, poți lua legătura cu cei care ți-au creat conturile 😀 Ei te pot ajuta să verifici rapid dacă ai acces și să îl recuperezi dacă e cazul. Sau poți verifica chiar tu. Uite o listă cu conturile critice unde îți recomandăm să te asiguri că ai acces: 

  • Domeniul pe care se află siteul vostru – poți verifica pe Rotld.ro.
  • Hostingul site-ului – dacă plătești o factură lunară sau anuală pentru hosting, sunt șanse să fie totul OK. Dacă e ‘gratis’, poate fi o problemă. Este pe serverul cuiva unde tu probabil nu ai acces.
  • Paginile de social media – primul pas e să verifici dacă poți face postări pe paginile de Social Media ale afacerii tale. Astfel, te asiguri că ai cel puțin acces minim. Ulterior, e important să verifici în setările paginii și să te asiguri că ești administrator. Pentru fiecare platformă există un ghid dedicat, îț vei găsi cu ușurință căutând online. Poți da click în continuare pentru a vedea cum verifici pentru Facebook și LinkedIn.
  • Facebook Business Manager – accesul aici te ajută să manageriezi toate asset-urile de marketing de la Facebook. Poți verifica dacă ești admin pe Business Manager urmând indicațiile de la Meta Help Center.
  • Contul de Google MyBusiness – Dacă îți cauți afacerea pe Google, poți răspunde în numele business-ului la review-urile de pe Google Maps? Ulterior, verifică în business.google.com la secțiunea „users„. Atentie, această platformă va fi mutată în Google Search și Google Maps.
  • Google Brand Accounts (precum YouTube) – poți verifica accesând myaccount.google.com.
  • Orice alte asset-uri și conturi de advertising: în funcție de contul despre care discutăm, verificarea se face diferit 😀


Ce fac dacă nu am acces?

Primul pas pe care ți-l recomandăm dacă observi că unele conturi nu îți aparțin este să iei legătura cu cei care te-au ajutat până acum să le gestionezi. Cere-le să ți le transfere sau să te adauge ca admin/owner pe conturile care îți aparțin și verifică ulterior dacă ai primit accesul solicitat. Tot ei te pot ajuta și cu detaliile legate de website sau hosting – dacă e o relație bună, nimeni nu îți va bloca accesul la informațiile care, de fapt, îți aparțin. Dacă nu reușești să preiei accesul de la ei, ai o problemă. Unele conturi pot fi preluate contactând suportul de la Facebook și Google, unde cel mai probabil va trebui va trebui să pregătești documente care să dovedească cui aparține brandul/business-ul. În plus, ia în calcul faptul că nu toate conturile pot fi recuperate. Pe unele (precum Google Ads) va trebui să le reconstruiești, ceea ce înseamnă că poți pierde tot istoricul de promovare.


La final, câteva tips & tricks: informații care te pot ajuta suplimentar

În practică nu e de ajuns să ai doar tu acces de admin la conturiChiar dacă ești admin, există multe moduri în care contul tău personal poate fi blocat sau compromis. E important să te asiguri că mai ai cel puțin o persoană de încredere cu acces la fiecare cont. Astfel, dacă tu pierzi accesul vreodată, poți oricând să îl recuperezi ușor prin celălalt admin. Pentru a reduce riscurile de securitate, nu ignora recomandările de la Google, Facebook sau alte platforme. Acestea te încurajează să activezi diverse măsuri de securitate pe conturi tocmai pentru a preveni situațiile fără ieșre. Odată aplicate, aceste măsuri îți vor asigura o mai bună protecție împotriva atacurilor cibernetice care îți pot compromite conturile personale și, dacă ai acces la ele, și conturile de business. În plus, nu strică să fii sigur că asset-urile îți aparțin din punct de vedere legalPentru asta trebuie să ai grijă la contractele pe care le semnezi cu prestatorii de servicii de marketing. În legislația europeană, proprietatea intelectuală aparține celui care creaza oferă (fie că vorbim de un site, o postare sau o campanie de promovare) – nu celui care platește. Cu alte cuvinte, te poți trezi în situația neplăcută că, de fapt, aceste asset-uri dispar (sunt șterse) odată cu încetarea colaborării. Pentru a evita astfel de situații, avem două recomandări: (1) Nu lucra cu prestatori de servicii de marketing fără contract decât dacă ai încredere totală în omul respectiv. Știm că e tentant, dar e foarte riscant totodată; (2) Înainte să semnezi contractul de colaborare, asigură-te că există o clauză care să indice transferul proprietății intelectuale către tine (client) în momentul plății contractului.