Ai găsit în sfârșit o echipă în care poți să îți pui încrederea, dar nu e încă momentul să lași să se ocupe altcineva de ‘detalii’. Orice contract este important, orice antreprenor știe asta. Însă nu știu cum se face că exact într-un domeniu atât de sensibil cum e cel creativ, de marketing, mulți antreprenori consideră contractul ca fiind doar o formalitate: ‘propuneți voi un contract cadru, să fie ceva‘. Foarte periculos.
Contractul cu o agenție de marketing are niște subtilități care pot costa scump dacă nu sunt bine puse la punct. Și nu mă refer la clauzele clasice, cărora trebuie să le acorzi atenția firească oricărui contract: decrierea serviciilor, prețul și termenele de plată, obligații și drepturi de ambele părți, clauze de reziliere și termen de valabilitate. Mă refer la trei clauze specifice.
CONFIDENȚIALITATEA ȘI CONFLICTUL DE INTERESERecunosc, nu prea înțeleg firmele care caută doar agenții de marketing care au deja clienți din același domeniu. Înțeleg că vrei ca marketerul să fie familiarizat cu secretele domeniului tău specific de activitate, dar mi se pare că trebuie să fii mult mai atent la clauzele de confidențialitate. Dacă există posibilitatea ca agenția de marketing să lucreze și pentru concurență, este cu atât mai important să te asiguri că nu vor ajunge informații importante dintr-o parte în alta. Este deci nevoie de o clauză solidă de confidențialitate în contract. O colaborare de marketing ajunge de fiecare dată la informații esențiale despre clienți, contracte, cifre de afaceri, cu acces la platforme informatice. Transparența este necesară, dar poate să aibă un cost enorm dacă nu este acoperită de un NDA. PROPRIETAREA INTELECTUALĂÎn legislația Europeană proprietarul unei creații (fie ea articol de blog, website sau o întreagă campanie de remarketing) este creatorul, nu cel care plătește. Cu alte cuvinte, dacă nu este specificat în contract că drepturile patrimoniale de autor se transferă clientului în momentul plății, e posibil să afli că logo-ul acela pentru care ai plătit mii de euro nu îți aparține. Nu o dată au ajuns la noi clienți cărora agenția de PPC le-a șters toate campaniile atunci când au întrerupt contractul… Ai deci foarte mare grijă cum este definit transferul drepturilor de autor, inclusiv definiție, teritoriul de utilizare și termenul pentru care este valabil. În plus, nu ar strica să te asiguri contractual că agenția de marketing nu utilizează proprietatea intelectuală a altor autori în creațiile pe care le utilizează pentru tine (cum ar fi, spre exemplu, copierea unor fotografii din online spre deosebire de cumpărarea lor). Te poți trezi cu o notificare de ‘cease and desist‘ sau chiar cu un dureros proces de copyright. CLAUZA PENTRU GDPRGDPR-ul nu este, așa cum cred foarte mulți, acel cookie notice de pe fiecare site. Este un regulament complex care are ca singur scop protejarea datelor cu caracter personal. Mai ales în marketingul online, o agenție de marketing va avea probabil acces la informații despre clienții tăi. Lucruri aparent neînsemnate cum ar fi numele și adresa, prezente în orice comandă din orice magazin online, pot avea un impact foarte neplăcut dacă ajung să fie făcute publice în cadrul unei breșe de securitate. Și chiar dacă e vina agenției de marketing, în calitate de operator de date cu caracter personal, singurul responsabil vei fi tu. Pentru a evita astfel de situații, este foarte important ca articolele care definesc rolurile (operator și împuternicit) să definească și limita de responsabilitate a agenției de marketing, acțiunile ce îi sunt permise, măsurile de securitate pe care trebuie să le ia și modul în care se poate verifica respectarea acestor prevederi.