Departament de marketing externalizat

Propria ta echipă de marketing disponibilă în doar câteva zile.
Biblioteca de marketing, Blog

Ce este User Experience / UX?

octombrie 21, 2022

Ți s-a întâmplat să auzi sau să citești informații legate de User Experience, dar să nu îți fie tocmai clar despre ce este vorba? Află din articolul nostru ce înseamnă User Experience și de ce este important.

User Experience

Ce înseamnă User Experience?

User Experience sau UX, așa cum mai este denumit, se referă la stările pe care le experimentează utilizatorii atunci când folosesc un produs, un serviciu, o aplicație sau un sistem. Totodată, User Experience se concentrează pe a înțelege cât mai bine utilizatorii, ce își doresc, care sunt abilitățile sau limitările lor.

Practicile UX se bazează pe o interacțiune cât mai bună a utilizatorului cu produsul sau serviciul pe care îl pune la dispoziție o companie, dar și pe percepția pe care o are acesta în urma interacțiunii.

De ce este important procesul de UX?

User Experience joacă un rol esențial în atragerea și fidelizarea clienților. Dacă utilizatorii sunt mulțumiți de felul în care au interacționat cu un website, un produs sau un serviciu, vor fi dispuși ca pe viitor să îl încerce din nou. În schimb, dacă nu te concentrezi îndeajuns de mult pe UX și nu investești în acest proces, clienții se vor îndrepta către concurenți.

Cine se ocupă de UX? La cine poți apela dacă ai nevoie de crearea sau îmbunătățirea User Experience?

Dacă vorbim de un site, responsabilitatea creării unui UX performant apartine agentiei de webdesign (celor care creează site-ul), va trebui să te asiguri că cei cu care lucrezi au cunoștințele și disponibilitatea necesară pentru astfel de detalii. De cele mai multe ori un site ieftin este, de exemplu, un indiciu că nu include o analiză de marketing, UX/UI, content writing.

Pentru produse sau servicii, lucrurile sunt mai complexe. De obicei este nevoie de bugete mai mari, de un grad mai mare de înțelegere a targetului și aprofundare a subiectului. Pentru un proiect cu buget mare, probabil cea mai bună cale este să apelezi la o agenție specializată de UX. Nu sunt așa de usor de găsit în România, însă se poate lucra foarte bine cu o agenție din UK, de exemplu. Pentru bugete mai mici, o echipă de marketing externalizat poate fi de ajutor. Marketerii înțeleg bine de obicei procesele de user experience, seamănă foarte mult cu marketing-ul în accepțiunea complexă, așa cum e definită de Philip Kotler.

Lucruri pe care trebuie să ți le amintești despre UX

Asigură-te că produsul sau serviciul este util

Doar pentru că un produs sau un serviciu are un User Experience bun, nu înseamnă că oamenii îl vor folosi. Înainte de toate, asigură-te că produsul sau serviciul este util și că publicul țintă are nevoie de el.

Este important să îți înțelegi publicul țintă

UX necesită o înțelegere profundă a utilizatorului: nevoile, dorințele, comportamentele și contextul în care acesta va utiliza un produs/serviciu. Capacitatea de a empatiza și de a înțelege nevoile utilizatorilor este esențială pentru UX designers.

UX este un proces continuu

Pentru a satisface nevoile consumatorilor, procesul de UX al platformelor, produselor și serviciilor trebuie să țină pasul cu noile așteptări ale consumatorilor, pe măsură ce industria se schimbă.

Procesul de UX trebuie să țină cont de nevoile pe care le are afacerea

Pentru a crea soluții utile și practice, este important să găsești un echilibru între obiectivele și nevoile utilizatorilor și cele ale afacerii. Nu are niciun sens să ai un produs pe care oamenii îl iubesc dacă nu ajută la atingerea unui obiectiv de business.

5 pași pentru crearea unui User Experience

1. Definirea produsului/serviciului

Definirea produsului sau serviciului este primul pas în procesul de UX. În această etapă trebuie să identifici modul în care produsul sau serviciul rezolvă o problemă a utilizatorului și ce beneficii îi poate aduce.

2. Cercetarea

Cercetarea este etapa cea mai importantă din acest proces. Poți începe prin a identifica problemele clienților. Acest lucru te va face să înțelegi ce obiective au, ce soluții le poți oferi și modul în care îi poți aborda.

Există numeroase metode de cercetare:

  • Interviurile cu utilizatorii care fac parte din publicului țintă. Interviurile pot include întrebări precum: Ce probleme întâmpinați atunci când folosiți produsul/serviciul? sau Ce poate fi îmbunătățit?
  • Chiar mai bună decât interviurile este metoda observării (oamenii tind să distorsioneze realitatea când sunt întrebați lucruri specifice)
  • Focus group-urile
  • Chestionarele adresate persoanelor din grupul țintă, care să cuprindă întrebări specifice. Acestea oferă informații valoroase care te ajută să înțelegi mai bine grupurile de clienți.

3. Analizarea informațiilor

În această etapă te poți folosi de informațiile colectate în faza de cercetare și poți crea cu ușurință customer persona, pentru a înțelege care ar putea fi potențialii clienți.

4. Design

Acesta este momentul în care poți să dai viață ideilor dezvoltate în pașii anteriori. Etapa de design include mai multe faze: crearea schițelor, crearea wireframe-urilor și crearea unor prototipuri.

5. Testare

Testarea este etapa care determină calitatea produsului/serviciului final. Atunci când evaluezi produsul/serviciul, trebuie să ai în minte următorii factori:

  • Este user-friendly?
  • Este flexibil și ușor de utilizat?
  • Este util pentru client?
  • Este credibil?

Marketingul îți dă bătăi de cap?

Noi